Článek
Newyorský dopravní odbor se obrátil na tamější policii s žádostí o pomoc při odhalení a dopadení neznámých pachatelů, kteří v městském obvodu Staten Island již několik týdnů zakrývají rychlostní radary umělými kyticemi, většinou připevněnými k dlouhým tyčím, aby dosáhly až přímo před objektivy kamer, které snímají řidiče překračující maximální povolenou rychlost.
Za květinami před radary pravděpodobně nestojí jednotlivec, ale početnější skupina lidí, protože u některých instalací byla také cedulka, podle níž se k těmto činům hlásí The Staten Island Beautification Squad, tedy ve volném překladu jednotka zkrášlující Staten Island.
„Překračování rychlosti zabíjí. Manipulace s radary je nepřijatelná a ohrožuje životy,“ prezentoval webu New York Post stanovisko dopravního odboru jeden z jeho představitelů. A zdůraznil, že jeho úřad v součinnosti s policií aktivně pracuje na dopadení viníků, kteří mají být následně popohnáni k odpovědnosti za ohrožení veřejné bezpečnosti.
"NYC’s so-called ‘Beautification Squad’ is making waves—planting flowers & trees to block speed cameras, claiming it’s for ‘beauty’ but conveniently sparing drivers from tickets. A creative protest or crossing the line? Check out these photos and decide for yourself. pic.twitter.com/SU1JQkshnG
— Frank Morano (@frankmorano) January 15, 2025
Jenže samotní obyvatelé Staten Islandu to ve většině případů vidí spíše naopak. „Já ty lidi podporuju. Je to cesta, jak udržet peníze v našich kapsách,“ řekl New York Postu místní obyvatel John Santos, jenž zároveň oceňuje, že tento způsob sabotáže radarů je mnohem lepší než je vandalsky ničit.
Společně s dalšími dotázanými se shoduje na tom, že účelem radarů je pouze tahat z lidí peníze do městské kasy, protože rychlostní limit 25 mil za hodinu (přibližně 40 km/h) je směšně nízký. „My tady ty radary nepotřebujeme, tady není žádný Queens Boulevard,“ rozohnil se čtyřicetiletý Anthony Matolla s odkazem na nechvalně známou newyorskou ulici, kde často dochází ke smrtelným nehodám.
Policejní radar změřil i holuba. Vyvolalo to zajímavou diskusi
Další místní obyvatel, James Conrey, považuje kytice před radary za vtipné, ale jedním dechem dodává, že jde o vandalismus. Navíc je přesvědčen o tom, že lidé ze Staten Islandu rychlost stejně nepřekračují. A poukazuje na skutečnost, že přes tento ostrov vede trasa z Brooklynu do New Jersey.
Město obhajuje hustotu rychlostních radarů tím, že za přestupky, které zaznamenají, se platí pokuta pouze 50 dolarů (lehce přes 1200 korun), zatímco pokud řidiče pokutuje policista, bývá tato částka podstatně vyšší. Jenže ani tím místní obyvatele nepřesvědčí. „Radary jsou nebezpečné. Když je totiž lidé uvidí, dupnou na brzdu a to může způsobit nehodu,“ popsal obecnou zkušenost James Conrey.
This is a pro Staten Island Beatification Squad account pic.twitter.com/35OEufd6mF
— johnny (@stoogaats) January 17, 2025
Vcelku překvapivé však je, že na straně obyvatel je i starosta Staten Islandu Vito Fossella. „Mnoho lidí je z radarů otrávených, a to oprávněně. Začalo to jako opatření na ochranu dětí, ale pak se to masivně rozšířilo po celé čtvrti,“ vysvětlil současný stav, ale zároveň zdůraznil, že ani on, ani jeho úřad v žádném případě nikoho nenabádají, aby porušoval předpisy a zákony.
„Zdá se, že radary jsou dnes nainstalovány všude, ob několik bloků, a každý z nich je aktivní 24 hodin denně. Zkrátka se staly dobrým zdrojem peněz,“ uvědomuje si Vito Fossella, přestože jeho zájem by měl z pohledu jeho funkce být spíše opačný.
New York Post v této souvislosti informoval, že v roce 2023 bylo v celém New Yorku vydáno 4,45 milionu pokut za překročení rychlosti v zónách u škol, což v úhrnu představuje více než 222 milionů dolarů (téměř 5,3 miliardy korun).
Staten Island se však na tom podílí nejméně ze všech pěti městských obvodů, když se tam za dané období na pokutách vybralo 15 604 150 dolarů (přes 378 milionů korun) za 312 083 přestupků. Nejhorší byla v tomto ohledu situace v Queensu, kde radary zaznamenaly 1 739 345 přestupků, za něž se vybralo a 86 967 250 dolarů (přes 2,1 miliardy korun).