Hlavní obsah

Zlevníme Facebook a Instagram, dušuje se Meta kvůli regulátorům

Americká internetová společnost Meta Platforms plánuje výrazně zlevnit předplatné svých sociálních sítí Facebook a Instagram v Evropě. Při slyšení u Evropské komise (EK) to uvedl právník tohoto internetového gigantu Tim Lamb. Meta čelí v Evropské unii (EU) velkému tlaku kvůli tomu, jak pracuje s uživatelskými daty.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Logo firmy Meta společně s logy aplikací Facebook, Messenger, Instagram a WhatsApp

Článek

Napříč Evropou začala Meta zavádět předplatné svých sociálních sítí vloni na podzim. Uživatelé si mohou nově vybrat, zda chtějí bezplatný přístup s reklamou, nebo zda budou využívat Instagram a Facebooku bez reklamy, ale za měsíční poplatek.

Předplatné se přitom liší podle toho, z jaké platformy chcete na síť přistupovat. V případě použití klasického počítače činí poplatek v Česku 240 Kč. Dražší přístup mají majitelé chytrých telefonů a tabletů s operačními systémy Android a iOS. Předplatné ve výši 299 Kč měsíčně totiž zohledňuje poplatky, které Meta musí platit provozovatelům oficiálních obchodů na těchto platformách, tedy společnostem Google i Apple.

Prakticky okamžitě po zavedení předplatného se ale internetový gigant stal terčem kritiky za to, že „obchoduje s uživatelskými daty a porušuje zákony EU“. Jedna z výtek směřovala také na to, že předplatné je příliš vysoké a nemůže si ho dovolit každý.

S placeným Instagramem a Facebookem Meta v Rakousku narazila

Internet a PC

S ohledem na poslední zmiňovaný bod nabízí Meta regulátorům ústupek ve formě nižší ceny za předplatné. To by podle Lamba mělo klesnout z 240 Kč na zhruba 150 Kč. Zda se to skutečně stane, se ale ukáže až v nadcházejících týdnech – klíčová bude reakce EK.

Stížnosti se množí

Již loni v listopadu se ostře ohradila proti předplatnému rakouská nezisková organizace NOYB. Poukazuje na to, že uživatelé musí platit, aby si zachovali své „základní lidské právo na ochranu údajů“. „To, co nyní předvádí Meta, je přesným opakem skutečně svobodné volby,“ stojí v prohlášení NOYB.

Podle ní se totiž uživatelé bezplatné verze nemohou rozhodnout, zda stojí o personalizovanou reklamu, či nikoliv, což je u jiných služeb obvyklé. V případě Facebooku a Instagramu jsou k tomu nuceni, pokud nechtějí platit.

Stížnost u rakouského úřadu pro ochranu osobních údajů je přitom jen prvním krokem, vyšetřování chce neziskovka vyvolat na evropské úrovni. Podle zástupců NOYB totiž nový obchodní model „nesplňuje požadavek EU na dobrovolné poskytnutí souhlasu se sběrem dat a cílenou reklamou“.

Meta používá nepoctivé, klamavé a agresivní praktiky. V jejich rámci částečně brání spotřebitelům ve využívání služeb, aby je přinutila k rychlému rozhodnutí
náměstkyně generální ředitelky BEUC Ursula Pachlová

Po rakouské neziskové organizaci NOYB se do Mety naváží také evropská spotřebitelská organizace BEUC, podle níž placené verze porušují zákony Evropské unie na ochranu spotřebitelů.

Zástupci BEUC kvůli tomu již podali letos stížnost na Metu úřadům na ochranu práv spotřebitelů. Evropská spotřebitelská organizace přitom sdružuje celou řadu subjektů, například i český dTest. Ke stížnosti se připojily dvě desítky členů BEUC.

„Meta porušuje zákony EU na ochranu spotřebitelů. Používá nepoctivé, klamavé a agresivní praktiky. V jejich rámci částečně brání spotřebitelům ve využívání služeb, aby je přinutila k rychlému rozhodnutí, a poskytuje v této souvislosti zavádějící a neúplné informace,“ burcovala náměstkyně generální ředitelky BEUC Ursula Pachlová.

Pod drobnohledem regulátorů

Zavedením předplatného se Meta snaží vyhovět regulační politice EU. Regulátoři se totiž v poslední době stále více zaměřují na velké internetové platformy a na to, jak sbírají osobní data uživatelů k lepšímu cílení reklamních příspěvků.

Sociální sítě Facebook a Instagram jsou přitom pod drobnohledem regulátorů kvůli uživatelským datům již delší dobu. Zkraje listopadu 2023 dokonce Evropský sbor pro ochranu osobních údajů rozhodl, že Meta nesmí využívat osobní údaje pro cílenou reklamu.

Kvůli využívání osobních dat udělil irský úřad pro ochranu osobních údajů (DPC) Metě loni v lednu pokutu ve výši 390 milionů eur (zhruba 9,4 miliardy Kč). Úředníkům vadilo, že firma uživatele nutila akceptovat cílenou reklamu jako podmínku pro používání sítě Facebook.

Meta nesmí využívat osobní údaje pro cílenou reklamu, zavelel evropský regulátor

Internet a PC

Související články

Výběr článků

Načítám