Hlavní obsah

Zalando bylo jen špičkou ledovce. Proti internetovým pravidlům se bouří i Amazon

Lucemburk

Německá společnost Zalando napadla na konci června Evropskou komisi (EK) u Soudního dvora Evropské unie v Lucemburku. Největšímu internetovému prodejci textilu v Evropě vadí zařazení mezi velké internetové společnosti, na které se vztahují přísná evropská pravidla. Šlo přitom jen o špičku ledovce, bouřit se nyní začala také americká společnost Amazon.

Foto: Steven Senne, ČTK/AP

Logo firmy Amazon

Článek

Amazon požádal Tribunál Evropské unie, druhý nejvyšší evropský soud se sídlem v Lucemburku, aby zrušil jeho označení „velmi velká internetová platforma“, jak vyplývá z nového zákona o digitálních službách.

EK nevybírala internetové platformy na seznam nahodile. Hlavním kritériem pro zařazení bylo oslovit alespoň 45 milionů aktivních uživatelů měsíčně.

Tzv. Akt o digitálních službách podle agentury Reuters řeší systémová rizika, která se týkají například šíření dezinformací na síti. Zástupci Amazonu nicméně tvrdí, že většina výnosů podniku plyne z maloobchodní činnosti a že tento obor podnikání nemůže nijak přispět k „negativnímu šíření projevů a informací“.

Zalando žaluje EK. Nelíbí se mu přísná internetová pravidla

Internet a PC

Náročné administrativní povinnosti

Americká společnost také uvádí, že je kvůli zařazení na seznam nucena plnit „náročné administrativní povinnosti, které nepřinášejí žádný prospěch jejich spotřebitelům“.

Zalando také protestuje, že na seznam nepatří, byť uvádí jiný důvod. „Evropská komise interpretovala nesprávně počty našich uživatelů. Navíc nevzala na vědomí náš převážně maloobchodní model. Počet evropských uživatelů, kteří se připojují k našim partnerům, je hluboko pod uvedeným prahem,“ prohlásil šéf společnosti Zalando Robert Gentz.

Podle agentury Reuters se očekává, že se proti přísným pravidlům vymezí také další internetové podniky na seznamu.

Na něj se dostaly ty nejoblíbenější služby a sítě, jako je například Instagram, TikTok, YouTube či Alibaba. Kompletní seznam platforem, kterých se nová pravidla týkají, naleznete na konci článku.

Tyto společnosti budou muset více dbát na soukromí uživatelů a důsledněji postupovat proti nelegálnímu obsahu a dezinformacím.

Jejich povinností bude také informovat uživatele o tom, proč jim doporučují některé příspěvky, a dát lidem možnost upozorňovat na nelegální posty.

Chránit děti a zabránit šíření dezinformací

Další změny se týkají reklamy cílené na děti, osobních dat, etnického původu, sexuální orientace a politických postojů.

Platformy budou muset mít nástroje, aby mohly účinně postupovat proti zveřejňování nelegálních příspěvků a analyzovat, zda se jejich prostřednictvím nešíří dezinformace.

Evropský blok přijal pravidla regulující provoz internetu už vloni s cílem posílit dohled nad virtuálním světem, zlepšit dodržování práv uživatelů a omezit vliv největších firem.

Společnosti z nového seznamu, který byl zveřejněn poprvé letos v dubnu, budou muset pravidelně dokládat, jak plní své povinnosti.

Pokud nebudou dodržovat pravidla, hrozí jim pokuta ve výši až šesti procent celoročního globálního obratu. Nová pravidla musí zapracovat do svých služeb nejpozději do srpna.

Seznam společností, na které se pravidla vztahují, se může pochopitelně ještě rozrůstat.

Pokud na něj bude nějaká internetová platforma zařazena, musí provozovatel zajistit, aby do čtyř měsíců jeho služba splňovala všechna nařízení EK. V opačném případě budou takto velkým firmám hrozit pokuty a sankce.

Seznam internetových platforem, kterých se týká DSA

  • Alibaba AliExpress
  • Amazon Store
  • Apple AppStore
  • Bing
  • Booking.com
  • Facebook
  • Google Mapy
  • Google Nakupování
  • Google Play
  • Google Vyhledávání
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Pornhub
  • Snapchat
  • Stripchat
  • TikTok
  • Síť X (dříve Twitter)
  • Wikipedia
  • XVideos
  • YouTube
  • Zalando

Instagram, TikTok i YouTube. EK nadiktovala internetovým gigantům přísnější pravidla

Internet a PC

Související články

Výběr článků

Načítám