Článek
Už od roku 2022 je pro uživatele portálu Seznam.cz k dispozici funkce s názvem Aktivita na Seznamu.
Po přihlášení si můžete v Seznam účtu nechat přehledně zobrazit to, co jste vyhledávali či na jaká videa a články jste se dívali. Název funkce je poměrně trefný, neboť je to vlastně taková digitální historie vaší aktivity na Seznamu.
Praktické je, že přímo na této stránce je možné regulovat tzv. „oblasti zájmu“. Díky tomu se budou lidem zobrazovat pouze témata, která jsou pro ně relevantní – tedy zda je například více zajímají témata o technologiích, sportu či automobilech.
Letecké snímky na Mapy.cz budou aktualizovány častěji
Díky tomu se zobrazují také reklamy, které mohou být pro dotyčného podle jeho preferencí nějak užitečné. Automobilového fandu tak nebudou zbytečně obtěžovat reklamy na nové plínky apod. To vše je možné, pokud lidé udělí Seznamu souhlas se zpracováním dat.
Když lidé o cílenou reklamu nestojí
Lidé samozřejmě mohou sdílení dat na Seznamu odmítnout, v takovém případě nebudou tzv. cookies využívány za účelem cílení reklamy, personalizace obsahu nebo geolokace. Odmítnutí zobrazování cílené reklamy však v dohledné době bude zpoplatněno měsíční částkou 79 Kč.
Hlavní důvod pro tento krok je nasnadě. „Služby Seznamu jsou pro naše uživatele dlouhodobě zdarma. Jejich vývoj, kvalitu a neustálý rozvoj platí každý, kdo je používá, zobrazováním reklamy a svými daty, konkrétně cílenou reklamou,“ prohlásil Jiří Udatný, ředitel divize Identity a uživatelského profilu ve společnosti Seznam.cz.
„Naprosto však respektujeme uživatele, kteří o tento typ cílené inzerce na našich službách nemají zájem a aktivně vyjadřují nesouhlas se zpracováním dat. Abychom však nadále mohli pokračovat v tom, co děláme, nabízíme variantu využívání našich služeb bez cílené reklamy za poplatek 79 korun měsíčně,“ vysvětlil Udatný.
Zdůraznil přitom, že díky tomu budou mít uživatelé služby Seznamu sice bez relevantní inzerce, ale nadále si budou moct zvolit možnost přizpůsobení obsahu.
Svůj výběr přitom mohou kdykoliv změnit jednoduše pomocí odkazu „Nastavení personalizace“, který najdou v patičce všech webů Seznamu nebo ve svém profilu.
Seznam bez reklamy
Nový platební model zvaný Seznam bez cílené reklamy se začal v tomto týdnu teprve testovat na několika desítkách tisíc uživatelů.
„V následujících týdnech pak předpokládáme jeho přirozené a postupné nasazení na všechny uživatele. Už teď je nicméně jasné, že se nejedná o finální produkt. Tím by měla být varianta zobrazení Seznamu bez display reklamy,“ prozradil Udatný s tím, že uživatel si bude moct zaplatit za weby Seznamu kompletně bez reklamy.
„Řada médií dnes poskytuje svůj obsah pouze za paywallem, aby se vůbec uživila. V zahraničí je volba mezi platbou daty nebo penězi relativně běžná, stačí se podívat například do Německa, Rakouska či na globální platformy,“ uvedl Udatný.
„V České republice se z vydavatelů pustil do zpoplatnění například server Reflex.cz, takže Seznam nepřichází s ničím, co by už český trh neznal,“ uzavřel ředitel divize Identity a uživatelského profilu.