Článek
Americký list The Washington Post (WP) vysvětluje, že YouTube, který je součástí Googlu, zprávu o prosazování "pokynů pro komunitu" zveřejňuje už počtvrté. Poprvé ale kromě počtu odstraněných videí uvádí i množství smazaných kanálů, pro měsíc září také popisuje důvody svých zásahů. WP podotýká, že v poslední době se množí otázky ohledně toho, jak YouTube s problematickým obsahem nakládá, přičemž o tématu se mluvilo i na úterním slyšení šéfa Googlu Sundara Pichaie v americkém Kongresu.
Celkem od července do září YouTube odstranil 1 667 587 kanálů. Podrobný graf pro devátý měsíc roku ukazuje, že v 80 procentech případů byly terčem zdroje podvodného obsahu nebo spamu, za který se v těchto souvislostech označuje například automaticky generovaný obsah šířený pouze s cílem nastřádat zisky z reklamy.
Zlomek nenávistných sdělení
Co se týče jednotlivých videí, smazal jich server za tři měsíce 7 845 400, přičemž 81 procent závadných příspěvků jako první nahlásily systémy automatické detekce a tři čtvrtiny z této části byly staženy ještě před prvním zhlédnutím. Opět platí, že ve většině případů bylo důvodem odstranění videa porušení pravidel ohledně spamu a neautentického obsahu. Deset procent videí bylo staženo kvůli obavám o bezpečnost dětí, dalších deset kvůli porušení zásad ohledně zobrazování nahoty.
Ačkoli se v souvislosti s bojem proti problematickému obsahu hovoří především o extremistických, nenávistných či násilných sděleních, tyto materiály zřejmě představují naprostý zlomek mazaných videí a kanálů. Během září například YouTube odstranil jen něco přes 10 000 videí, která propagovala násilí a násilný extremismus, a 6200 videí s nenávistným obsahem.
"Zpráva poskytuje jen málo nového vhledu do toho, jak YouTube zvládá velké množství nenávistných, konspiračních videí nahrávaných na platformu nebo svou pozici jakožto videoknihovny pro uživatele sociálních sítí Gab a 4chan, které jsou oblíbené u rasistů, antisemitů a dalších osob propagujících extremistické ideologie. Analytici zjistili, že uživatelé skupiny 'Politicky nekorektní' na Gab a 4chan za den zveřejní tisíce odkazů na YouTube," komentuje nové údaje WP.
Zásadní výzva
Dohled nad obsahem na sociálních médiích je v současnosti pro velké technologické společnosti zásadní výzvou. Kvůli masivnímu objemu sdělení se v boji proti problematickým příspěvkům snaží využívat hlavně automatizované systémy, ty však zatím nedokážou spolehlivě odhalovat například konspirační a dezinformační materiály nebo projevy nenávisti vůči menšinám.
O potenciálních dopadech v reálném světě vypovídá například skutečnost, že muž, který v říjnu zastřelil 11 lidí v synagoze v americkém Pittsburghu sledoval na YouTube propagandu neonacistických uskupení. Když se američtí zákonodárci šéfa Googlu Pichaie v úterý tázali, jak proti takovému obsahu jeho firma postupuje, nebyl ve své odpovědi konkrétní. Uvedl mimo jiné, že Google neustále pracuje na boji proti dezinformacím, přičemž "chceme dělat více".
"Dostáváme 400 hodin videí každou minutu. Myslím si ale, že je naše zodpovědnost zajistit, aby byl YouTube platformou pro svobodu projevu a zároveň zodpovědný a přispíval společnosti pozitivně," řekl Pichai. "Chtěl bych přiznat, že je před námi ještě hodně práce," dodal.