Článek
Oznámení přišlo den poté, co v USA všechny státy oficiálně uzavřely svoje výsledky hlasování v termínu, který jim podle amerických zákonů zaručuje ochranu před případným vměšováním Kongresu v dalších fázích volebního procesu. Prezident Donald Trump již přes měsíc napadá volby v řadě států jako zmanipulované a odmítá uznat prohru. Tvrzení jeho týmu o podvodech však odmítla řada soudů i státní a federální volební činitelé.
Experti se shodují, že naděje prezidenta na zvrácení výsledku voleb jsou po uplynutí úterního termínu v podstatě nulové. Trump však nadále ve svých snahách pokračuje a dál šíří nepodložené informace o podvodech.
YouTube začne nově dávat reklamy do všech videí
YouTube podle odborníků v posledních týdnech zasahoval proti dezinformacím méně než například Twitter či Facebook. Podle Reuters přitom řada kanálů na YouTube vydělávala zveřejňováním videí, která šířila již vyvrácená obvinění ohledně údajných volebních podvodů. V listopadu vyzvala server k důraznějšímu zásahu proti takovému obsahu skupina demokratických zákonodárců.
Google v e-mailu zadavatelům reklamy napsal, že od nynějška „nepovažuje povolební období za citlivou událost”, a dovolí proto znovu zadávání politické reklamy.
Internetové společnosti, zejména provozovatelé sociálních sítí, čelí v posledních měsících rostoucímu tlaku některých zákonodárců i expertů, aby důrazněji zasahovaly proti dezinformacím na svých platformách. Facebook proto mimo jiné také znemožnil v USA zadávání politické reklamy již nějaký čas před volbami, přičemž v první polovině listopadu prohlásil, že zákaz potrvá ještě alespoň měsíc. Twitter zakázal politické reklamy už loni.
Na provozovatele sociálních sítí však stále intenzivněji útočí republikáni v čele s Trumpem, kteří tvrdí, že platformy cíleně umlčují konzervativní hlasy. Spor se pravděpodobně ještě před koncem roku vyhrotí, Trump totiž hrozí vetem důležitého rozpočtového zákona ministerstva obrany, pokud nebude obsahovat zrušení právní ochrany internetových společností.
Dezinformace často šíří samotní uživatelé
Velmi často se hoaxy a dezinformace šíří prostřednictvím sociálních sítí, jako je například Facebook či Twitter. I když se internetoví giganti snaží proti tomu bojovat, práci jim znesnadňují samotní uživatelé.
Smyšlené zprávy totiž často šíří dál – jednoduše věří tomu, co si na internetu přečtou. Není výjimkou, že některé zprávy mají desítky či stovky tisíc sdílení. Nevědomky tak pomáhají tvůrcům dezinformací, aby si vydělali pořádný balík peněz.
Podobné kauzy globálního dosahu jsou totiž pro tvůrce dezinformací hotový zlatý důl. Využívají strachu a paniky lidí, aby je nasměrovali na své webové stránky. Díky tomu následně profitují ze zobrazované reklamy, a to i v řádu milionů dolarů.