Článek
Firma, která patří k průkopníkům e-mailových služeb, v Číně působila asi 20 let. Od 1. listopadu ale přestává služby v této nejlidnatější zemi světa poskytovat, postupně tak uživatelům z pevninské Číny nebudou dostupné.
„Společnost Yahoo se nadále staví za práva našich uživatelů a za svobodný a otevřený internet. Našim uživatelům děkujeme za podporu,” píše se ve sdělení firmy, z něhož cituje AP.
Z Verizonu se stal internetový gigant. Za Yahoo zaplatil přes 100 miliard korun
Yahoo je už druhou velkou technologickou firmou ze Spojených států, která se v posledních týdnech rozhodla své aktivity v Číně utlumit nebo ukončit. V říjnu oznámila společnost LinkedIn ze skupiny Microsoft, že do konce roku v Číně zavře svou internetovou profesní síť a začne tam nabízet jen elektronickou nástěnku s nabídkou práce.
Společnost Yahoo své aktivity v Číně už v minulosti utlumila, v roce 2015 se pak rozhodla zavřít svou kancelář v Pekingu. Její odchod z Číny je do značné míry symbolický, protože část služeb tam firma stejně nemohla nabízet. Čínské úřady blokovaly i její hlavní webový portál.
Firma v minulosti v Číně provozovala i hudební a e-mailové služby. Po roce 2010 ale i ty byly kvůli postoji čínských úřadů ukončeny.
Úřady vyžadují spolupráci
Čínské úřady internet výrazně cenzurují a od firem, které v zemi poskytují internetové služby, vyžadují spolupráci. Poskytovatelé těchto služeb tak sami musejí blokovat obsah, který je v Číně považován za nežádoucí. Jsou to široká témata, od politických až například po návody k teroristickým útokům.
Peking v kontinentální Číně blokuje i většinu zahraničních sociálních médií a vyhledávačů, jako je Facebook nebo Google. Uživatelé v Číně, kteří chtějí mít k těmto webům přístup, blokování obcházejí využíváním virtuálních soukromých sítí (VPN).