Článek
Na konci minulého týdne se počet bojkotujících firem pohyboval okolo stovky, za pouhých pár dní se však množství stávkujících společností zpětinásobilo.
Kromě Lega patří mezi podniky, jež stáhly z Facebooku inzerci, například také americký operátor Verizon, výrobci zmrzliny Ben & Jerry's, nápojů PepsiCo a outdoorového vybavení Patagonia a The North Face. Marně byste hledali na této sociální síti také reklamy sítě kaváren Starbucks či britsko-nizozemského výrobce spotřebního zboží Unilever.
Bojkot bude patrně ještě větší
Podle průzkumu Světové federace reklamních zadavatelů (WFA) se situace může ještě dramaticky zhoršit. Kvůli nedostatečné regulaci nenávistných projevů se téměř třetina velkých světových značek rozhodla, že nebude kupovat reklamu na žádných sociálních platformách.
Průzkum dále ukázal, že 41 procent dotázaných manažerů z předních světových společností teprve přemýšlí, jak na současnou situaci zareagovat – tedy zda inzerci stáhnout, či nikoliv. Pouze minoritní část společností tedy reklamu na Facebooku nechá, upozornil list Financial Times.
Bojkot Facebooku zamíří i do Evropy
Podle serveru Daily Mail ale bobtnající problémy nechávají Zuckerberga v klidu. „Myslím, že všichni tito inzerenti se brzy na naši platformu vrátí,“ uvedla hlava Facebooku v otevřeném dopisu zaměstnancům s tím, že bojkot je vlastně „reputační a partnerský problém“.
Tím narážel na to, že Facebook má dostatečně velký finanční polštář, aby ho současné problémy nějak ohrozily. A to i přesto, že podle agentury Bloomberg Zuckerberg přišel kvůli bojkotu stovky firem již o 7,2 miliardy dolarů, tedy v přepočtu o 167 miliard Kč. V současnosti ale bude kvůli většímu množství stávkujících společností tato částka pochopitelně daleko vyšší.
Šéf Facebooku má ale v další strategii jasno. „Pod pohrůžkami nebudeme měnit naše zásady ani přístup k čemukoliv, ať už půjde o malé, nebo velké procento našich příjmů,“ uzavřel Zuckerberg. Právě inzerce představuje pro Facebook, který mimochodem patřil v minulém roce mezi 100 největších světových značek, hlavní zdroj příjmů.
Semeniště problémů
K bojkotu reklamy vyzvaly jednotlivé společnosti především americké skupiny bránící lidská práva, které společně stojí za iniciativou Stop Hate for Profit (Zastavme nenávist pro zisk). Ta protestuje proti laxnímu přístupu k nenávistným projevům, obtěžování a dezinformacím. Semeništěm těchto problémů má být přitom právě Facebook.
Například nezisková organizace Liga proti hanobení ADL v otevřeném dopise inzerentům uvedla, že reklamu Verizonu našla na Facebooku vedle videa, které obsahovalo antisemitskou rétoriku od konspirační skupiny QAnon.