Článek
Placený a bezplatný přístup se liší pouze v zobrazované reklamě. Pokud lidé zaplatí měsíční poplatek, nebudou se jim reklamy na této platformě již zobrazovat. Předplatné se přitom liší podle toho, z jaké platformy chcete na síť přistupovat.
V případě použití klasického počítače poplatek činí v Česku 240 Kč. Dražší přístup mají majitelé chytrých telefonů a tabletů s operačními systémy Android a iOS. Předplatné ve výši 299 Kč měsíčně totiž zohledňuje poplatky, které Meta musí platit provozovatelům oficiálních obchodů na těchto platformách, tedy společnostem Google i Apple.
Meta nesmí využívat osobní údaje pro cílenou reklamu, zavelel evropský regulátor
Změna obchodního modelu kvůli EU
Prakticky od samotného vzniku Facebooku se obchodní model této sociální sítě nijak nezměnil. Pro uživatele je podobně jako Instagram nabízena zcela zadarmo, poskytovatelé služby vydělávají pouze na zobrazované reklamě, kterou si jednotlivé firmy platí, aby oslovily co největší podíl uživatelů.
Na konci října ale zástupci společnosti Meta Platforms oznámili změnu, pro evropské uživatele si přichystali předplatné – konkrétně pro uživatele z Evropské unie (EU), Švýcarska a zemí Evropského hospodářského prostoru, které vedle unijních států zahrnují také Island, Norsko a Lichtenštejnsko.
Zavedením předplatného se Meta snaží vyhovět regulační politice EU. Regulátoři se totiž v poslední době stále více zaměřují na velké internetové platformy a na to, jak sbírají osobní data uživatelů k lepšímu cílení reklamních příspěvků.
Zkraje listopadu dokonce Evropský sbor pro ochranu osobních údajů rozhodl, že Meta nesmí využívat osobní údaje pro cílenou reklamu.
Nabídka placených verzí Facebooku a Instagramu bez reklam tak pomůže americkému internetovému gigantu rozptýlit obavy evropských regulátorů ohledně ochrany soukromí. V praxi totiž nyní poskytuje uživatelům alternativu k reklamním službám, které využívají analýzu osobních údajů.
Miliardová pokuta
Kvůli využívání osobních dat udělil irský úřad pro ochranu osobních údajů (DPC) Metě letos v lednu pokutu ve výši 390 milionů eur (zhruba 9,4 miliardy Kč). Úředníkům vadilo, že firma uživatele nutila akceptovat cílenou reklamu jako podmínku pro používání sítě Facebook.
Evropa je podle deníku The New York Times pro Metu druhým nejvýnosnějším regionem po Severní Americe. Finanční ředitelka firmy Susan Li v dubnu uvedla, že reklama v Evropské unii tvoří zhruba deset procent celkových obchodních aktivit společnosti.