Hlavní obsah

Úřad FTC se pustil do Facebooku kvůli zablokování výzkumu politických reklam

Washington

Vysoce postavený činitel americké Federální obchodní komise (FTC) kritizoval společnost Facebook za její postup proti akademickému týmu, který se za pomoci automatizovaného sběru dat snažil monitorovat politickou reklamu na její sociální síti.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Podle vedoucího oddělení pro ochranu spotřebitelů Samuela Levinea se Facebook při zablokování stránek akademiků neoprávněně odvolával na závazky o ochraně soukromí dojednané s FTC. Také prý pochybil, když o svém postupu úřad neinformoval předem.

„Milý pane Zuckerbergu, píši kvůli nedávnému vyjádření Facebooku, které naznačovalo, že jeho zásah proti akademickému výzkumnému projektu byl vynucen písemnou dohodou uzavřenou s Federální obchodní komisí. Jak společnost od té doby uznala, toto vyjádření je nepřesné,” napsal Levine šéfovi Facebooku Marku Zuckerbergovi.

„FTC je odhodlána chránit soukromí jednotlivců a snahy bránit dohledu nad fungováním cílených reklam jdou proti tomuto poslání,” pokračuje dopis zveřejněný na webu úřadu.

Kritika se týká úterního kroku Zuckerbergovy sociální sítě, která zablokovala účty několika výzkumníků z Newyorské univerzity (NYU) pracujících na projektu Cybersecurity for Democracy.

Nezákonné, je svoboda projevu. Německý soud odmítl cenzuru Facebooku při uprchlické krizi

Evropa

Odstřihla je tak od přístupu do knihovny facebookových politických reklam, kterou tým poslední roky používal ve snaze identifikovat její nedostatky a monitorovat dezinformace. Zároveň používal nástroj Ad Observer, který si kdokoli může nainstalovat do webového prohlížeče a sdílet tak s vědci další údaje o zobrazovaných reklamách.

Facebook tvrdí, že akademici tímto postupem porušovali jeho uživatelské zásady. Ředitel oddělení produktového managementu Mike Clark je v tiskovém prohlášení obvinil, že skrze uvedený doplněk sbírali data „o uživatelích Facebooku, kteří si jej nenainstalovali ani s tímto sběrem nesouhlasili”.

Podle webu Protocol, který přináší zpravodajství ze světa nových médií, ovšem Clark zamlčuje jeden klíčový aspekt: „Uživatelé, o kterých byla data shromažďována bez jejich souhlasu, nejsou soukromí uživatelé. Jsou to inzerenti, jejichž reklamy jsou z definice veřejné a jejichž informace Facebook sám ukládá v reklamním archivu.”

Facebook kromě toho ve středu uvedl, že analytiky z NYU odstřihl od profilů „s cílem zastavit nepovolené seškrabávání (dat) a ochránit soukromí lidí v souladu s naším programem podle příkazu FTC”. Později firma uvedla, že používání nástroje Ad Observer přímo dohodu s FTC neporušuje.

Facebook úřad neupozornil

„Jakkoli oceňuji, že Facebook nyní uvedl věc na pravou míru, jsem zklamaný z toho, jak se vaše společnost v této věci zachovala,” reagoval Levine. Poznamenal, že Facebook jeho úřad neupozornil, že se hodlá veřejně odvolávat na dohodu o ochraně soukromí v souvislosti s „ukončením akademického výzkumu”

„Kdybyste se drželi vašeho závazku a předem nás kontaktovali, podotkli bychom, že dohoda nebrání Facebooku ve vytváření výjimek pro výzkum, který je ve veřejném zájmu a vykonávaný v dobré víře,” uvedl Levine.

Pokud jde o zasažené vědce z NYU, ti za intervencí proti jejich aktivitám vidí snahu Facebooku poškodit výzkumný projekt, který upozorňuje na problémy technologického giganta.

„Během posledních několika let jsme náš přístup používali k odkrývání systémových nedostatků v knihovně facebookových reklam, identifikaci dezinformací v politických reklamách, z nichž mnohé rozdmýchávají nedůvěru v náš volební systém, a ke studiu role Facebooku při šíření stranických dezinformací. Tím, že zablokoval naše účty, Facebook v zásadě všechny tyto snahy ukončil,” napsala hlavní výzkumnice projektu Cybersecurity for Democracy Laura Edelsonová.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám