Hlavní obsah

Umělá inteligence zefektivní práci lidí, nahradí rutinní úkony

Umělá inteligence může zefektivnit práci lidí, ale plně ji nenahradí. Vystřídat lidskou činnost může v případě opakovaných, rutinních úkolů. Shodli se na tom personalisté. Přestože podle nich některé pracovní pozice v důsledku využití umělé inteligence postupem času vymizí, řada jiných vznikne. V příštích letech umělá inteligence podle personalistů zjednoduší některé úkony a bude práci lidí více doplňovat.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„Umělá inteligence pomáhá s dílčími úkoly mnoha profesím, například účetním, operátorům call center, pracovníkům zákaznických služeb. V současnosti se začíná hovořit i o právnících, copywriterech, analyticích trhu nebo i nejrůznějších pozicích v žurnalistice,“ řekla marketingová ředitelka Grafton Recruitment Jitka Součková.

„V oboru podnikových služeb ovlivňuje umělá inteligence český pracovní trh poměrně výrazně, a to v dobrém slova smyslu,“ doplnil Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL sdružující firmy z podnikových, zákaznických a IT služeb. Díky umělé inteligenci podle něj mohou firmy automatizovat rutinní činnosti a být efektivnější. „Umělá inteligence také umožňuje vznik nových pozic, například ve vývoji softwaru, datové analýze a řízení projektů,“ řekl.

„Nástup umělé inteligence ovlivňuje pracovní trh již několik let,“ uvedla marketingová ředitelka agentury Hays Kristýna Králová. „Vývoj se stále posouvá dopředu, a přestože některé pozice v důsledku umělé inteligence postupem času vymizí, řada jiných vznikne,“ míní. Umělá inteligence podle ní postupně proniká téměř do všech oborů a profesí, které se díky ní zefektivňují. „Může nahradit některé úkoly a funkce, ale mnohé jsou a zůstanou nadále závislé na lidském faktoru a budou do budoucna kombinovat využití obou možností,“ dodala.

Zneužití umělé inteligence školáky se čeští učitelé příliš neobávají

Věda a školy

Využitím umělé inteligence jsou podle Králové nejvíc ohroženy pozice v administrativě, zákaznickém servisu, telemarketingu či v případě pokladen. „S pokladními systémy na bázi umělé inteligence, tedy samoobslužnými pokladnami, již většina z nás má zkušenosti a v maloobchodních řetězcích se vyskytují stále častěji,“ řekla. Připomněla, že vznikají účetní systémy s umělou inteligencí, které dokážou automatizovat mnoho účetních úkonů, například evidenci transakcí nebo vytváření finančních výkazů a reportů.

„To, že umělá inteligence nahradí číšníky, dělníky, taxikáře, recepční, telefonisty, programátory, finanční analytiky nebo ‚markeťáky‘, se nestane,“ míní šéf marketingu ManpowerGroup Jiří Halbrštát. Jejich práce se ale podle něj promění a bude se od nich vyžadovat vyšší přidaná hodnota. Důležitější bude empatie, sociální inteligence, komunikační dovednosti, schopnost zaujmout a inspirovat, kritické myšlení a mnoho dalšího. „Rozhodně nepřijde v žádném oboru vlna propouštění. Ke změnám bude docházet tak pomalu, že si jich téměř nevšimneme,“ uzavřel.

Podle generálního ředitele Randstad ČR Martina Jánského se předpokládá, že umělá inteligence může nahradit 45 procent současných pracovních míst, jde ale spíše o pesimistické odhady. Navíc to podle něho neznamená, že kvůli robotizaci a umělé inteligenci vzroste nezaměstnanost. Některé pozice zaniknou, jiné se zase vytvoří. „Modré límečky se rekvalifikují na obsluhu a údržbu strojů. Další místa budou zcela nová a pro nás zatím nepředstavitelná,“ podotkl.

Související články

Výběr článků

Načítám