Článek
Zhruba 70 procent tuzemských firem je ve fázi přípravy a experimentování s využitím umělé inteligence, jen 17 procent společností v Česku se dostalo do fáze implementace.
"Tuzemské firmy stojí na podobné startovní čáře jako vyspělé země a nyní se hraje o to, kdo tuto inovační šanci nejlépe využije. Ten, kdo bude mít jasnou vizi přidané hodnoty umělé inteligence pro podnikání, má obrovskou šanci stát se lídrem ve svém odvětví. I menší podniky se díky včasnému zavedení AI mohou posunout do pozice vyzyvatele současných lídrů na trhu," uvedl ředitel pro partnerskou síť Microsoftu Česká republika a Slovensko Dalibor Kačmář.
Zlepšení firemních procesů
České firmy se zatím spíše než na inovace soustředí na zlepšení stávajících firemních procesů, kde s AI v příštích 12 měsících počítá 22 procent dvouciferně rostoucích firem a 33 procent ostatních firem. Do tří let pak chce AI pro tyto účely zavést dokonce 87 procent vyzyvatelů a 78 procent dvouciferně rostoucích firem.
"Důležité je jednak začít postupně budovat český AI průmysl, tedy komunitu startupových, malých a středních firem orientovaných na vývoj řešení na bázi umělé inteligence, jednak též podporovat systémové zavádění umělé inteligence do všech výrobních podniků i služeb. Jedině tak uděláme kvalitativní skok od pouhých montoven k moderní flexibilní výrobě s pozitivními dopady na českou ekonomiku," dodal vědecký ředitel CIIRC ČVUT a vedoucí iniciativy AICZECHIA Vladimír Mařík.
Téměř dvě pětiny firem (38 procent) ve světě vykazujících vysoký růst už zavádí řešení na bázi umělé inteligence, přičemž drtivá většina z nich (87 procent) plánuje v horizontu jednoho až tří let investovat do rozvoje umělé inteligence v rozhodovacích procesech. U společností vykazujících dvouciferné tempo růstu je pravděpodobnost, že už dnes využívají umělou inteligenci, dvakrát vyšší než u ostatních firem.