Článek
Twitter v prohlášení uvedl, že spolupráce s agenturami zajistí, že budou na jeho platformě rychle dostupné přesné a důvěryhodné informace, "když se povedou spory o faktech". "Namísto toho, abychom čekali, než se něco stane virálním, bude Twitter poskytovat kontext k diskusím s tím, jak se budou vyvíjet," uvedla firma a dodala, že hodlá i předvídat směr, kterým by se konverzace mohly začít ubírat.
V současné chvíli Twitter reaguje na rychle se rozvíjející konverzace o určitých tématech tak, že jeho tým začne vyhledávat spolehlivé zdroje a nabízet je uživatelům, aby zabránil šíření případných dezinformací.
Odpůrci vakcín na Facebooku mění jazyk, aby unikli detekci či zákazu
Nově oznámená spolupráce "zvýší rozsah a rychlost" těchto zásahů tím, že zvýší "kapacitu přidávat spolehlivý kontext do konverzací", uvedla firma. Od spolupráce se zvučnými jmény agentur Reuters a AP si slibuje zvýšení důvěryhodnosti poskytovaných informací, jelikož nynější vnitřní tým Twitteru "nemá specifickou expertizu nebo přístup k dostatečnému množství uznávaného zpravodajství".
Twitter letos zahájil také provoz systému Birdwatch, který je založen na práci dobrovolníků. Ti procházejí příspěvky a označují takové, které jsou podle nich zavádějící.
V nezměněné podobě zůstane dosavadní práce dalšího týmu moderátorů Twitteru, kteří sledují, zda příspěvky neporušují pravidla sociální sítě. Ty například zakazují sdílet zmanipulované novinové články, dezinformace o volbách nebo násilný či nenávistný obsah.
Podle studie Newyorské univerzity z loňského roku Twitter zaměstnává celkem asi 1500 moderátorů. Na sociální síti je každý den aktivních necelých 200 milionů uživatelů.
Dezinformace často šíří samotní uživatelé
Jak upozornily servery NPR a Poynter, dezinformace nešíří pouze jejich tvůrci, ale velmi často i samotní uživatelé. Nejčastěji se totiž hoaxy a dezinformace týkající se koronaviru šíří prostřednictvím sociálních sítí, jako je například Facebook či Twitter. I když se internetoví giganti snaží proti tomu bojovat, práci jim znesnadňují samotní uživatelé.
Smyšlené zprávy totiž často šíří dál – jednoduše věří tomu, co si na internetu přečtou. Není výjimkou, že některé zprávy mají desítky či stovky tisíc sdílení. Nevědomky tak pomáhají tvůrcům dezinformací, aby si vydělali pořádný balík peněz.
Podobné kauzy globálního dosahu jsou totiž pro tvůrce dezinformací hotový zlatý důl. Využívají strachu a paniky lidí, aby je nasměrovali na své webové stránky. Díky tomu následně profitují ze zobrazované reklamy, a to klidně i několik milionů dolarů.