Článek
EK ve své žádosti vůči Temu vychází z pravidel obsažených v nařízení o digitálních službách (DSA), které platí v rámci celé Evropské unie (EU). Jak uvedla agentura Reuters, jedná se již o druhou výzvu tohoto druhu vůči čínskému gigantu.
Čínský prodejce má čas na poskytnutí požadovaných informací do 21. října. EK konkrétně požaduje podrobný přehled opatření, která Temu hodlá zavést, aby zamezila dalšímu prodeji nelegálních výrobků na svém tržišti.
Žádost se týká prodejců, kteří prostřednictvím čínské platformy nabízejí produkty, které nesplňují evropské normy bezpečnosti či jsou jinak závadné.
Na úrovni Googlu či Facebooku. Temu bude v EU podléhat přísnějším pravidlům
Hrozí i zákaz činnosti
Na základě získaných podkladů bude EK rozhodovat o svých dalších krocích. Komise může přistoupit k sankcím, včetně udělení opakovaných pokut. Výše těchto pokut může dosahovat až deseti procent globálního obratu firmy. V případě nesjednání nápravy může EK dokonce Temu zcela zakázat činnost na území EU.
Temu je součástí čínské skupiny PDD Group. Na evropský trh expandoval tento obchod sice teprve před rokem, ale prakticky okamžitě se stal fenoménem. Díky velmi nízkým cenám a rozmanitým nabídkám přilákala už po šesti měsících tato platforma průměrně 75 milionů aktivních uživatelů z Evropy.
Podle aktuálních pravidel, známých jako zákon o digitálních službách (DSA), musí společnosti s více než 45 miliony měsíčních uživatelů na svých platformách vyvíjet zvýšené úsilí, aby čelily šíření nelegálního obsahu a padělaných výrobků.
Co je DSA a DMA?
V roce 2023 začaly platit dva nové zákony, které jsou označovány jako bič na internetové giganty. Jde jmenovitě o akt o digitálních službách (Digital Services Act; DSA) a akt o digitálních trzích (Digital Markets Act; DMA).
Zatímco cílem DSA je zajistit transparentnost, bezpečnost uživatelů a odpovědnost pro on-line platformy, DMA je zákon o hospodářské soutěži určující jasná pravidla, podle kterých mohou velké on-line platformy fungovat.
Oba právní předpisy pochopitelně budou mít značný dopad na podnikání v celé Evropě a pravděpodobně i ve světě, neboť stanoví nové standardy pro digitální spotřebitelské podnikání.