Článek
T-Mobile už službu předvedl loni na veletrhu Invex. Podobnou službu loni představili předchůdci Telefóniky O2, Český Telecom s dceřiným Eurotelem. V prosinci pak začal Eurotel nabízet televizní vysílání prostřednictvím UMTS a v současnosti poskytuje vysílání šesti programů. Vodafone podobnou službu v tuzemsku nenabízí.
V rámci dvouměsíčního testování na území Prahy T-Mobile službu nabídne 250 zákazníkům a zaměstnancům. Signálem pokryje firma většinu území hlavního města včetně vnitřku budov. Uživatelé budou mít k dispozici deset programů, mimo jiné ČT24, Óčko, Jetix nebo Playboy TV. Hlavním dodavatelem mobilních telefonů pro testovací provoz je Motorola.
Komerční spuštění závisí na ČTÚ
Komerční spuštění je podle ředitele pro regulaci T-Mobile Richarda Stonavského závislé především na přidělení kmitočtů pro vysílací síť ve standardu DVB-H Českým telekomunikačním úřadem a také vysílací licence od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Tomu ale musí předcházet změna zákona, který zakazuje propojení majitele kmitočtů a držitele vysílací licence.
Předseda ČTÚ Pavel Dvořák však uvedl, že do doby, než bude jasné, jak se budou uvolňovat frekvence pro analogové vysílání, je šance na přidělení kmitočtů velmi malá. "Do budoucna s tím ale počítáme," dodal.
"Z hlediska investičních nákladů a finanční návratnosti služby bude nutné sdílení digitální vysílací sítě DVB-H více mobilními operátory," uvedl marketingový ředitel T-Mobile Jiří Dvorjančanský.
50 - 100 Kč za TV v mobilu
Po komerčním uvedení služby by zákazníci měli získat za paušální měsíční poplatek přístup k základní programové nabídce, která by obsahovala kanály České televize, Novy či Primy. "Cenová hladina pro volně šiřitelné programy se pohybuje mezi 50 a 100 Kč měsíčně," uvedl Dvorjančanský. Za další prémiové kanály by zákazník platil zvlášť, a to buď za zhlédnuté pořady, či za čas.
Technologie DVB-H je obdobou standardu DVB-T pro pozemní digitální vysílání, který startuje i v ČR. DVB-H je však lépe uzpůsobena pro pohyb přijímače a navíc umožňuje přijímat až 40 programů, což je až desetinásobek proti uvažovanému množství v rámci jednoho multiplexu pozemního vysílání. Ve srovnání s UMTS není omezená počtem připojených uživatelů, její nevýhodou však je menší komfort pro interaktivní služby.
První testy digitální televize přes mobil se uskutečnily před dvěma lety v Německu. V roce 2006 pak spustil italský operátor TIM první komerční síť, ve které během měsíce získal 100 000 uživatelů. V současnosti technologii testuje 24 států a osm oznámilo komerční spuštění na příští rok.