Hlavní obsah

Streamovací platformy v Česku netáhnou tolik jako ve zbytku Evropy

Praha

Češi zaostávají ve využívání placených videoslužeb na internetu. Služby jako Netflix nebo HBO Max si v tuzemsku předplácí 24 procent lidí starších 16 let, průměr EU je 42 procent. Vyplývá to z nejnovějších údajů ČSÚ a Eurostatu.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Nejvíce jsou placené streamovací služby rozšířené v Nizozemsku, Švédsku nebo Dánsku s podílem 67 až 73 procent. Naopak nejméně je využívají Bulhaři, Lotyši nebo Rumuni s podílem osm až 15 procent.

Diváci v Česku mají k dispozici takřka kompletní nabídku světových videoslužeb, které doplňují lokální projekty. V únoru na český trh vstoupila streamovací služba SkyShowtime, která doplnila Netflix, HBO Max, Apple TV+, Disney+ a Amazon Prime Video. Těm konkuruje služba Voyo TV Nova a nově také Prima+.

Kdo je největší? Netflix a Disney se neshodnou

Film

S daty by nicméně mohla ještě zamávat novela autorského zákona v návaznosti na evropskou úpravu, která platí od začátku letošního roku. Jejím cílem je totiž mimo jiné omezit nelegální šíření autorsky chráněných děl.

Podle novely totiž provozovatel v podstatě přejímá odpovědnost za své uživatele – je zodpovědný za to, jaká data na server uživatelé nahrají. V praxi by to mělo zamezit tomu, aby se na síti tak snadno šířily nelegální kopie filmů i seriálů.

Například server Hellspy, který patřil mezi největší tuzemská úložiště a na kterém se pravidelně nelegální kopie nejrůznějších děl vyskytovaly, tak již oznámil svůj konec. Lidem lačnícím po nových filmech a seriálech tak nezbude nic jiného, než si předplatit již zmiňované streamovací platformy.

„Češi jsou v placení za obsah velice specifičtí. Stále jsou zvyklí, že televize a tudíž i on-line obsah by měl být zadarmo. Proto je také u nás stále vysoká míra pirátství. Situace se v průběhu let u nás zlepšila, ale úrovně vyspělých zemí zdaleka nedosahuje,“ komentovala nejnovější údaje ČSÚ a Eurostatu Erika Luzsicza, ředitelka distribuční společnosti Axocom.

Hellspy definitivně končí. Uživatelům vrátí peníze

Internet a PC

Za TV platí sedm z deseti Čechů

Za příjem televizního signálu nebo prémiový televizní obsah podle průzkumu agentury Skála&Šulc pro operátora Telly v současnosti dohromady platí asi 70 procent Čechů.

Poskytovatelé TV připojení se snaží svou nabídku neustále zatraktivňovat, a to nejenom rozmanitostí programů, ale i technickými vylepšeními. Například O2 od tohoto týdne nabízí svou aplikaci O2 TV i pro televizory TCL. Jejich majitelé se tak obejdou bez speciálního set-top boxu, stačí stáhnout příslušnou aplikaci pro televizor. Aplikace je vedle přístrojů od TCL k dispozici také pro TV od značek Samsung, Sony, Philips, Panasonic, JVC a LG.

Foto: archív operátora

O2 TV na televizoru od TCL

„Se vzrůstající oblibou této značky na českém trhu se nám ozývalo stále více zákazníků s prosbou o rozšíření seznamu podporovaných zařízení právě o TCL televize. Tímto krokem zpřístupníme O2 TV stovkám tisíc potenciálních diváků, kteří TCL televizi doma mají. Věříme, že je tímto krokem potěšíme,“ komentovala novinku ředitelka sekce O2 TV a digitálních služeb Dana Tomášková.

Pro celou plejádu televizorů nabízí svou aplikaci TV GO také konkurenční T-Mobile. Konkrétně pro Philips, Sony, TCL, Sharp, Samsung, LG a Sencor.

Oblíbená volnočasová aktivita

Podle průzkumu agentury Skála&Šulc pro operátora Telly by si placenou TV službu nikdy nepořídilo 18 procent diváků a každý desátý divák měl placenou službu v minulosti, ale zrušil ji. Jako důvod, proč lidé neplatí za příjem televizního signálu, byla nejčastěji uvedena finanční náročnost a dále malý zájem o televizní vysílání. Mezi hlavním důvodem pro zrušení objednané služby jsou uvedeny vysoká cena a nevyhovující obsah.

Coby dominantní příjem televizního signálu je stále pozemní vysílání (34 procent), shodných 16 procent pak připadá na kabelové a IPTV vysílání. V případě příjmu přes satelit tuto možnost v Česku využívá 13 procent televizních diváků.

Sledování televize je stále oblíbenou volnočasovou aktivitou: 73 procent lidí se dívá na televizi čtyři až sedm dní v týdnu a 19 procent respondentů uvedlo, že televizní vysílání sleduje více než čtyři hodiny, a to každý den.

Vzdálená práce i snadné videohovory. Zajímavé funkce televizorů Samsung

Hardware

Související články

Výběr článků

Načítám