Článek
„Reklamu jsme se rozhodli pozastavit, dokud Facebook nenabídne přijatelné řešení, které bude reagovat na naše podněty,“ prohlásil mluvčí amerického operátora Verizon. Zdůraznil přitom, že na YouTubu a dalších podobných platformách, se kterými operátor spolupracuje, potírání nenávisti a dalšího nežádoucího obsahu funguje skvěle.
Verizon je jen jednou ze stovky společností, které se připojily k bojkotu. Stáhnout reklamu z Facebooku se rozhodli například i výrobci zmrzliny Ben & Jerry's, nápojů PepsiCo a outdoorového vybavení Patagonia a The North Face.
Ověřovací mechanizmy Facebooku selhaly. Falešná Trumpova stránka nakupovala reklamu
Starbucks a Unilever zareagovaly ještě radikálněji
Ještě radikálněji zareagovala síť kaváren Starbucks, ta reklamu zastavila rovnou na všech sociálních sítích. Inzerci ve Spojených státech na Facebooku, Instagramu i Twitteru pozastavil také britsko-nizozemský výrobce spotřebního zboží Unilever.
K bojkotu reklamy vyzvaly jednotlivé společnosti především americké skupiny bránící lidská práva, které společně stojí za iniciativou Stop Hate for Profit, tedy za kampaní Zastavme nenávist pro zisk. Ta protestuje proti laxnímu přístupu k nenávistným projevům, obtěžování a dezinformacím. Semeništěm všech těchto problémů má být přitom právě Facebook.
Například nezisková organizace Liga proti hanobení ADL v otevřeném dopise inzerentům uvedla, že reklamu Verizonu našla na Facebooku vedle videa, které obsahovalo antisemitskou rétoriku od konspirační skupiny QAnon.
Cenzura sociálních sítí? Bílý dům chce shromažďovat podrobnosti
Miliardové ztráty
Pro Facebook může mít bojkot reklamy fatální následky, právě reklama je pro největší sociální síť na světě hlavním zdrojem financí. Agentura Bloomberg již vyčíslila, že kvůli zastavení reklamy doposud Facebook přišel o 7,2 miliardy dolarů, tedy v přepočtu o 167 miliard Kč. Pokud by bojkot pokračoval déle, ztráty by byly pochopitelně ještě mnohonásobně vyšší.
Toho si je samozřejmě vědom i šéf Facebooku Mark Zuckerberg. Ten již na konci minulého týdne oznámil, že největší sociální síť na světě bude přísněji moderovat obsah zveřejněných příspěvků. Nenávistný obsah v reklamách bude zcela blokován a Facebook bude uživatele upozorňovat na problematické příspěvky.
Ani doposud však Facebook nebyl vůči projevům nenávisti slepý, právě naopak. Podle nejnovější zprávy Evropské komise, která byla zveřejněna tento měsíc, moderátoři největší sociální sítě světa odstranili 86 procent zveřejněných nenávistných projevů. O rok dříve to bylo přitom jen 82,6 procenta.
O mazání se vedle moderátorů stará také automatický systém, který údajně dovede sám rozpoznat projev nenávisti a odstranit příspěvek ještě dříve, než je oznámen dalšími uživateli.
Zda budou další chystané změny stačit k tomu, aby se inzerenti vrátili, není zatím jasné.
Sporné Trumpovy příspěvky
Mazání příspěvků na Facebooku začalo být ostře sledováno před několika týdny, kdy se vedení této sociální sítě stalo terčem kritiky kvůli tomu, že neoznačilo a neodstranilo některá sporná vyjádření amerického prezidenta Donalda Trumpa.
Jedno z nich se například týkalo situace po smrti černocha George Floyda v Minneapolisu, konkrétně policejních zákroků. „Když začne rabování, bude se střílet,“ napsal Trump nejprve na Twitter, následně se ale jeho příspěvek objevil také na Facebooku.
Právě Twitter již delší dobu Trumpovy příspěvky označuje jako sporné.
Zuckerberg tehdy sice Trumpovy výroky odsoudil, ale zároveň zastával otevřeně názor, že je ve veřejném zájmu, aby byly nadále přístupné široké veřejnosti. Šéf Facebooku zároveň podotkl, že jeho tým již například odstranil reklamní příspěvek Trumpova týmu obsahující symbol používaný nacisty za druhé světové války.