Článek
Podle návrhu by každý člověk zakoupil za jeden americký cent , což je asi 18 haléřů, elektronickou poštovní známku. Tu by jednoduše připojil ke každému odeslanému e-mailu, přičemž každá známka smí být použita pouze jednou.
Spamové filtry v poštovních programech by poté automaticky třídily e-maily. Ty, které nemají ověřenou poštovní známku, by byly zařazeny mezi nevyžádanou poštu.
Při zakoupení elektronické známky by lidé peníze posílali na účet CentMail, což je název celého projektu zaměstnanců společnosti Yahoo. Celý výtěžek by byl následně poukázán na dobročinné účely.
Placené e-maily zkomplikují život firmám
Zavedení elektronických známek by jistě zkomplikovalo život počítačovým pirátům, kteří rozesílají milióny nevyžádaných zpráv každý den. Zároveň by ale tato iniciativa mohla ublížit i firmám.
Prodejci totiž svým zákazníkům často posílají informace o nových produktech a službách, o které mají lidé zájem. "Rozesílat informační e-maily ve velkém by nás přišlo na milióny,“ napsal jeden z prodejců v diskuzi pod článkem na serveru Tech Radar.
Zavedení poštovních známek se nelíbí ani samotným uživatelům. "Proč bych měl platit za něco, co je už léta na internetu zadarmo? Stačí mít dobrý spamový filtr a nic mě neobtěžuje,“ rozčiloval se jeden z diskutujících.
Na celém světě přibylo extrémní množství spamu
Iniciativa zaměstnanců společnosti Yahoo je ale opodstatněná. Podle aktuální analýzy antivirové společnosti McAfee přibylo množství nevyžádané pošty ve druhém čtvrtletí letošního roku o rekordních 141 procent. [celá zpráva]
"Skok, který jsme mohli zaznamenat v množství spamu i aktivitě botnetů v posledních třech měsících, je skutečně znepokojující. Hrozba rodiny škodlivých kódů Auto-Run navíc neustále roste,“ řekl Mike Gallagher, prezident laboratoří Avert Labs společnosti McAfee.
Spamy spolknou víc energie než velkoměsto |
---|
Ročně přijde do e-mailových schránek 62 biliónů nevyžádaných zpráv, tzv. spamů. Rozesílání, prohlížení a mazání těchto mailů ročně stojí 33 miliard kilowatthodin energie. To je spotřeba velkoměsta s 2,4 miliónu lidí.Palivo na výrobu této energie (ročně asi 7,5 miliónu tun benzínu) by mohlo celý rok pohánět flotilu 3,1 miliónu automobilů. Uvádí to studie, o níž informoval německý deník Die Welt. Spamy jsou největší zátěží v USA. Je to však problém, který se dá řešit, jak loni ukázalo uzavření spamovacího místa McColo – počet spamů poté klesl o 70 procent.Podle studie by energetická a ekologická cena nevyžádaných e-mailů mohla být ještě daleko vyšší nebýt automatických filtrů, které většinu této "pošty“ zadrží. Bez nich by se totiž spotřeba energie na spamy vyšplhala až na 135 miliard kilowatthodin. To by na rok stačilo pro desetimiliónovou megapoli. |
Anketa
Spam existoval dříve než internet
Dávno před zrodem internetu dnešní podoby proběhla aféra, kterou lze označit za zrod spamových zpráv. V květnu 1978 odeslal obchodník Gary Thuerk příjemcům pošty v síti Arpanet zprávu s pozvánkou na promo akci nového počítače. Nevyžádaná pošta byla vlastně prvním spamem, ačkoli tento název se začal používat až o patnáct let později.
Teprve v roce 1993 přišel administrátor sítě Usenet Joel Furr s pojmem spam – nevyžádaná pošta. Furr se inspiroval svým oblíbeným seriálem Monty Python a skečem o mase v konzervách, na kterých si skupina Vikingů pochutnávala a opěvala ho: „Spam. Spam. Spam. Spam. Spam.“ Spam je obchodní značka konzervy s vepřovou šunkou. Název vznikl zkrácením slov sp(ice) a (h)am – koření a šunka.