Hlavní obsah

Umělou inteligenci by neměli využívat mladší žáci, vyzvalo UNESCO

Paříž

Zásady pro využití umělé inteligence (AI) v rámci školství by měly státy přijmout co nejdříve. Vyzývá je k tomu Organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu (UNESCO) ve své nedávno zveřejněné příručce. V té zároveň burcuje, že AI by neměli používat mladší žáci. UNESCO rovněž varuje před nahrazováním učitelů umělou inteligencí.

Foto: Florence Lo, Reuters

ChatGPT logo

Článek

Státy by měly urychleně stanovit pravidla pro používání umělé inteligence (AI) ve školách a umožnit přístup k ní jen starším žákům. Vyzývá k tomu Organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu (UNESCO) v příručce, kterou v pátek zveřejnila. Organizace také nedoporučuje, aby umělá inteligence nahradila učitele, protože by to mohlo vést k citové deprivaci žáků, píše agentura AFP.

Některé aplikace využívající generativní umělou inteligenci, k nimž v nedávné době získala přístup širší veřejnost, si na školách rychle získaly oblibu. Programy jako ChatGPT žáci a studenti například používají jako pomůcku při plnění svých úkolů. Generativní AI díky zpracování velkého množství dat dokáže vytvářet podle zadání uživatele zdánlivě originální výstupy ve formě textů či obrázků.

Umělá inteligence práci lidí zcela nepřevezme. Většinou

Software

Velká příležitost, která ale může způsobit škody

Šéfka UNESCO Audrey Azoulayová označila generativní AI za velkou příležitost, která však bez vhodného usměrnění může ve vzdělávání způsobit škody a napomáhat k šíření předsudků. „Nemůže být integrována do vzdělávání bez veřejných závazků a nezbytných záruk a regulací ze strany vlád,“ prohlásila Azoulayová. Podle UNESCO zatím státy nevěnují dostatečnou pozornost problémům, které mohou vzniknout ve vzdělávání při použití AI.

Mezi regulacemi zmíněnými v příručce je stanovení minimálního věku pro používání AI. UNESCO to zdůvodňuje tím, že mnohé aplikace byly původně navrženy pro dospělé uživatele. Například ChatGPT nesmí používat děti mladší 13 let, podle agentury AFP však někteří odborníci doporučují zvýšit limit na 16 let.

UNESCO také vlády vyzývá, aby připravily programy, které by učitelům pomohly s přípravou na používání AI. „Učitelé ve většině zemí nemají přístup k dobře strukturovanému výcviku v používání AI ve vzdělávání,“ uvedla organizace. Cílem je, aby učitelé dokázali používat AI odpovědně a efektivně.

Podle UNESCO nejsou vzdělávací instituce zatím připravené na etické a pedagogické dopady používání umělé inteligence. Podle nedávného globálního průzkumu mezi univerzitami a dalšími vysokými školami jen desetina z nich měla oficiální pravidla pro používání aplikací, které využívají umělou inteligenci.

Fenomén jménem ChatGPT

Umělá inteligence se dostala do středu pozornosti s rozvojem ChatGPT. Tento chatovací systém dokáže generovat různé texty včetně článků, esejí, vtipů a poezie na základě jednoduchých dotazů. ChatGPT se učí odpovídat na podněty uživatelů a podobně jako lidé se učí na základě velkého množství dat.

V květnu 2024 byl zpřístupněn pokročilejší model umělé inteligence GPT-4o. Ten je schopen poskytovat bezpečnější a užitečnější odpovědi a připravit půdu pro šíření technologií podobných lidem. Zvládá simulovat i emoce.

Webovou aplikaci nabízí OpenAI zdarma, v placené verzi ale můžete systém využívat i ve chvíli, kdy je velmi zatížen. Ostatní musí čekat na uvolnění kapacity. Předplatné, které nabízí i další výhody, vyjde případné zájemce na 20 dolarů měsíčně, tedy v přepočtu zhruba na 480 Kč.

Za ChatGPT stojí start-up OpenAI, který financuje společnost Microsoft.

Doména .ai se stala digitálním pokladem, malému ostrovu vydělá stovky milionů

Internet a PC

Související články

Umělá inteligence už odhaluje nádory

Pomáhají číst snímky z mamografu nebo analyzují oční sítnici. Umělá inteligence (AI) se v medicíně začíná zabydlovat, boom se očekává hlavně u diagnostiky....

Umělá inteligence může ohrozit osobní identitu

Vzestup umělé inteligence (AI) vyvolává v řadě zaměstnanců i podnikatelů nepříjemné obavy. Na pracovišti dokonce otřásá důvěrou některých pracovníků v to, kým...

Výběr článků

Načítám