Hlavní obsah

Umělá inteligence se zabydluje u obchodníků stále častěji

Umělá inteligence AI je fenoménem dnešní doby. Využít se ji snaží hojně také obchodní řetězce v tuzemsku i zahraničí. Pomáhá jim s bezpečností, ale i vyjednáváním cen u dodavatelů. V některých případech pak internetoví chatboti radí přímo zákazníkům.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Přestože se o umělé inteligenci mluví více až v poslední době, někteří obchodníci ji využívají již roky. To je i případ amerického maloobchodního řetězce Walmart, který začal využívat AI při jednání se svými dodavateli.

Chatbot od společnosti Pactum AI nahradil lidský nákupčí tým, díky čemuž maloobchodní řetězec údajně dosahuje nižších cen. Pracovníci Walmartu pouze seznámí software s rozpočtem a svými požadavky, všechnu komunikaci s dodavateli si pak vezme na starost umělá inteligence.

Walmartu pomáhá v boji za lepší ceny umělá inteligence

Internet a PC

Díky robotickému vyřizování smluv Walmart ušetřil průměrně tři procenta. I když agentura Bloomberg informovala o využití umělé inteligence až letos, obchodní řetězec ji nasadil již na konci roku 2021. Společnost tvrdí, že úspěšnost uzavírání obchodů s dodavateli dosahuje přibližně 68 procent.

Software společnosti Pactum AI dokáže jednat o širokém spektru problémů včetně slev, platebních podmínek a cen jednotlivých produktů. „V podstatě jen zadáme požadavky a umělá inteligence zařídí výsledek,“ uvedl k nasazení chatbota viceprezident pro mezinárodní aktivity Darren Carithers. Podle něj se navíc doba vyjednávání o cenách zkrátila z měsíců na dny.

Agentura Bloomberg však poznamenala, že využití umělé inteligence v obchodním procesu může mít i určité nevýhody. Například chatbot nemusí být schopen rozpoznat a vyřešit složitější problémy, které vyžadují lidskou kreativitu a empatii. Někteří lidé navíc preferují osobní kontakt a vztahy při jednání o obchodních podmínkách.

Usnadňuje nákupy i vaření

Francouzský maloobchodní řetězec Carrefour zase minulý měsíc spustil chatovacího robota, který lidem pomůže s nákupy. Dokonce za ně zvládne i sestavit nákupní seznamy nebo automaticky vybrat potraviny podle zvolených kuchyňských receptů.

Místo tvorby vlastního chatbota tento maloobchodní řetězec navázal spolupráci se start-upem OpenAI, který stojí za fenoménem ChatGPT. Verze pro Carrefour ovšem nese jméno Hopla.

Foto: repro carrefour.fr

Chatbot nese jméno Hopla

Carrefour se tak snaží dát jasně najevo, že upravená verze se od původního systému ChatGPT značně liší. Chatovací robot byl upraven tak, aby sloužil výhradně pro potřeby zákazníků obchodu.

Hopla je pro zákazníky k dispozici přímo na francouzských stránkách Carrefouru, jak upozornil francouzský deník Le Figaro. V případě, kdy člověk nemá čas nebo inspiraci na sepsání nákupního seznamu a výběr jídla, bude mu pomocí tohoto sofistikovaného systému poskytnuta pomocná ruka.

Stačí zahájit konverzaci s tímto inteligentním robotickým asistentem a on okamžitě sestaví nákupní seznam, nabídne recept na vaření a dokonce naplní nákupní košík. Specifikovat přitom zákazníci mohou, na co mají chuť a jak vysoký mají rozpočet.

Fenomén jménem ChatGPT

Umělá inteligence se dostala do středu pozornosti s rozvojem ChatGPT. Tento chatovací systém dokáže generovat různé texty včetně článků, esejí, vtipů a poezie na základě jednoduchých dotazů. ChatGPT se učí odpovídat na podněty uživatelů a podobně jako lidé se učí na základě velkého množství dat.

V květnu 2024 byl zpřístupněn pokročilejší model umělé inteligence GPT-4o. Ten je schopen poskytovat bezpečnější a užitečnější odpovědi a připravit půdu pro šíření technologií podobných lidem. Zvládá simulovat i emoce.

Webovou aplikaci nabízí OpenAI zdarma, v placené verzi ale můžete systém využívat i ve chvíli, kdy je velmi zatížen. Ostatní musí čekat na uvolnění kapacity. Předplatné, které nabízí i další výhody, vyjde případné zájemce na 20 dolarů měsíčně, tedy v přepočtu zhruba na 480 Kč.

Za ChatGPT stojí start-up OpenAI, který financuje společnost Microsoft.

Odhalí zloděje

Umělá inteligence je využívána také v Česku, například v automatické prodejně řetězce COOP v Berouně pomáhá chránit před zloději. Díky průběžným analýzám kamerových záznamů dovede odhalit nestandardní chování zákazníků, na které upozorní zaměstnance centrální ochrany nebo personál prodejny.

Pokud člověk například zboží strčí do kapsy nebo do tašky místo do košíku, dorazí pracovníkům na mobil upozornění a krátké video s podezřelým. Ostraha tak nemusí sledovat záběry z kamer nepřetržitě, respektive může dohlížet na více prodejen najednou, kam firma systém plánuje rozšířit.

Pokud je prodejna bez obsluhy a funguje v automatickém režimu, což je v Berouně od 17:00 do 6:30 ráno, může systém upozornit zloděje, že ho vidí. V automatickém režimu je navíc pro vstup do prodejny potřeba QR kód v mobilu spojený s bankovní identitou, díky čemuž lze případného zloděje snadno určit pro policii.

Jako vůbec první byl takto sofistikovaný bezpečnostní systém využívající AI spuštěn právě v Berouně letos na jaře, umělou inteligenci v pilotních projektech ale už testují i konkurenti.

Zloděje v obchodě odhalí umělá inteligence

Internet a PC

Související články

Výběr článků

Načítám