Článek
V průzkumu se ukázalo, že čtyři pětiny obyvatel TikTok nikdy nepoužívaly, a dokonce 30 procent lidí aplikaci ani nezná. Mezi důvody, proč lidé ukončili používání TikToku, byla obava o soukromí, kterou uvedlo 42 procent dotázaných, 38 procent lidí uvedlo, že aplikace přestala bavit, a 18 procent své rozhodnutí odůvodnilo snahou omezit čas na mobilním telefonu.
Zajímavým výsledkem průzkumu bylo zjištění, že polovina lidí se obává o bezpečnost dat, která aplikace TikTok sbírá. Mezi mladými lidmi do 24 let to dokonce bylo až 73 procent respondentů.
„Ukazuje se tak, že mladí lidé mají překvapivě větší obavy o data, která o nich TikTok sbírá, než jejich rodiče,“ uvedl spoluautor výzkumu Michael Bouška.
TikTok zakázaly už všechny státy aliance Five Eyes
Varování kyberbezpečnostního úřadu
Na začátku března český Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal varování před čínským programem. „K vydání varování jsem přistoupil na základě komplexní analýzy informací o aplikaci TikTok, které jsme získali jak z veřejných zdrojů, tak od našich spojenců,“ prohlásil ředitel NÚKIB Lukáš Kintr.
„Množství sbíraných dat a nakládání s nimi v kombinaci s právním prostředím v Číně a rostoucím počtem uživatelů v České republice nám nedávají jinou možnost než označit TikTok za bezpečnostní hrozbu,“ dodal.
Varování se přitom týká i široké veřejnosti. „Varování nerozlišuje mezi uživateli ze státního a soukromého sektoru. Stěžejní je pro mne to, zda by ohrožení konkrétního systému mohlo mít negativní dopad na fungování České republiky a bezpečí každého z nás,“ doplnil Kintr.
Dvanáct procent pracujících uvedlo, že se ve firmě setkali buď s úplným zákazem TikToku na zařízeních používaných k práci, nebo s doporučením jej odinstalovat. Pět procent dotázaných zaměstnavatelů seznámilo své zaměstnance s možnými riziky spojenými s používáním TikToku, rozhodnutí o jeho používání ale nechalo na nich. Naštěstí pro většinu lidí (83 procent) se zaměstnavatelé nezabývají používáním TikToku na pracovních zařízeních.
Průzkumu NMS Market Research se v tomto měsíci účastnilo 1308 respondentů.
Jak funguje TikTok
TikTok je nejpopulárnější především mezi mladistvými, kteří jej podle některých statistik používají již častěji než Facebook. Mezi uživateli této čínské sociální sítě nalezneme ale i starší ročníky.
Princip této online služby je velmi jednoduchý, staví na velmi krátkých videích, která se přehrávají postupně za sebou. Je to stejné, jako kdybyste si prohlíželi příspěvky na Facebooku a obrazovka se rolovala sama na další a další posty.
Místo textu ale na TikToku hrají prim videa, krátké nahrávky s délkou od tří do 60 sekund. A právě takto krátká délka je podle všeho receptem na úspěch, neboť v USA dokonce již čínská sociální síť překonala i Snapchat a Instagram.
Nejprve bylo možné nahrávat videa o délce pouze 15 sekund, později bylo umožněno publikovat až tříminutové klipy. Nyní může videoobsah dosahovat délky až deset minut.
Přestože prim hrají stále krátká videa, řada uživatelů je schopna trávit na TikToku i několik hodin denně.