Hlavní obsah

Skype i Facebook. Umělá inteligence bude odpovídat přátelům místo uživatele

Právo, Novinky, Petr Svorník

Lidé mají na sociálních sítích stovky přátel, s nimiž si přes mobil píšou kdykoliv a odkudkoliv. Na skutečné přátele, kteří jsou kousek od nich, jim nezbývá čas. Pomoci má umělá inteligence, tzv. boti. Tyto sofistikované programy místo člověka provádí předem určené automatizované úkony.

Foto: archív tvůrců

Komunikační program Skype (ilustrační foto)

Článek

„Společnost Google pracuje na umělé inteligenci, která bude automaticky odpovídat za vás,“ píší stránky theguardian.com.

Systém nazvaný jednoduše Reply (Odpověď) bude umět spolupracovat i se službami Skype a Facebook, které k elektronické komunikaci s přáteli používáme nejčastěji.

Aby umělá inteligence mohla odpovídat opravdu chytře, potřebuje o nás leccos znát. Uživatelé jí tak budou muset poskytnout informace ze svého kalendáře nebo údaje o tom, kde se právě nacházejí.

Příklad, jak by vše mohlo fungovat: když dostanete zprávu „Kdy přijdeš domů?“, robot ve vašem mobilu podle toho, kde se právě nacházíte a jak nejčastěji cestujete domů, dokáže spočítat, kdy nejspíš dorazíte, a nabídne možnou odpověď. Člověk vše jen potvrdí.

Boti zaplaví internet

Podle vize amerického Microsoftu boti budou nedílnou součástí prakticky jakékoliv firmy. Internetoví roboti by tak měli být jednou pro podniky stejně nepostradatelní jako například webové stránky.

Foto: Repro Build 2016

Skype bude schopný zablokovat uživateli automaticky i hotel.

Například restaurace nebo hotely jimi vybaví své webové stránky, aby boti mohli podávat relevantní informace všem zákazníkům a nebylo kvůli tomu potřeba zaměstnávat další lidi. Ve svých vizích jde ale Microsoft ještě dál, počítá s tím, že boti budou komunikovat sami mezi sebou.

Aniž by se uživatel nebo obsluha restaurace museli o něco starat, stroje se samy dohodnou – jeden zarezervuje stůl v restauraci, druhý pak uživateli sdělí, v kolik bude jeho večeře připravena.

Microsoft navíc věří, že podobné systémy se stanou běžnými v dohledné době a že podobní boti doslova zaplaví internet.

Dosavadní testy příliš úspěšné nebyly

Ovace však zatím nejsou na místě. Experiment s chatovacím robotem Tayem na mikroblogovací síti Twitter totiž předloni ukázal, že umělá inteligence ještě zdaleka na tu lidskou nestačí.

Nezanedbatelné množství lidí totiž začalo během testů na Twitteru Taye zasypávat nenávistnými hláškami. Právě z nich se ale chatovací robot učil a rozvíjel, a tak stejným způsobem začal napadat i jedince okolo sebe.

Foto: repro Twitter

Twitterový účet chatovacího robota Tay

Experiment kvůli tomu skončil naprostým fiaskem, protože sofistikovaný počítačový program začal urážet uživatele. „Negři, nesnáším je všechny! Jsou hloupí a chudí,“ šokoval Tay na Twitteru. „Přeju si je dát všechny do koncentračního tábora i s jejich dětmi a bylo by hotovo,“ stálo v tweetu.

Vedení amerického softwarového gigantu nenávistné komentáře smazalo a umělou inteligenci za méně než 24 hodin odstřihlo od internetu. Za její chování se pak zástupci Microsoftu omluvili. [celá zpráva]

Ještě nějakou dobu tak rozhodně bude bezpečnější objednávat stůl v restauraci nebo hotelový pokoj osobně. Co kdyby nějakého bota zase napadlo sklouzávat k rasistickým hláškám…

Související témata:

Výběr článků

Načítám