Hlavní obsah

Roboti se na internetu nemohou dohodnout. Neustále po sobě předělávají práci

Právo, Novinky, Petr Svorník

Značnou část internetové encyklopedie Wikipedia vytvářejí roboti. A hašteřiví jsou přinejmenším stejně jako lidé - texty si navzájem přepisují, a to i dlouhé roky.

Foto: Profimedia.cz

Internetoví roboti by neměli sloužit pouze k automatizaci některých úkonů, ale jednou také ke komunikaci přímo s lidmi. (Ilustrační foto)

Článek

Slovem „bot“ se označuje program, který místo člověka provádí předem určené automatizované úkony. V internetové encyklopedii třeba opravuje překlepy, vytváří odkazy na další hesla nebo odstraňuje útoky encyklopedických „vandalů“, kteří mohou záměrně mazat nebo poškozovat texty.

Wikipedii totiž může přepisovat každý a stejně tak může kdokoliv naprogramovat svého internetového robota. Ten sice prochází schvalováním jakousi encyklopedickou komisí, vědci z Oxfordu však zjistili, že řada těchto botů následně působí proti sobě.

„Mohou sledovat trochu jiná gramatická pravidla nebo uvádějí u stejného slova odkaz na jinou stránku v encyklopedii,“ vysvětlují stránky popsci.com. Co tak jeden robot opraví, druhý následně změní. To zase napraví první a takto pořád dokola, dokud nezasáhne člověk.

Vzhledem k tomu, že Wikipedia obsahuje okolo čtyřiceti miliónů hesel v 293 jazycích, roboti často jednají zcela bez dozoru. „Podle vědců vytvářejí boti mezi deseti až padesáti procenty všech změn,“ uvádí web. Roboti se tak zřejmě budou hádat až do skonání věků.

Boti zaplaví internet

Podle vize amerického Microsoftu by přitom podobní internetoví roboti neměli sloužit pouze k automatizaci některých úkonů – například k úpravám článků na Wikipedii –, ale také ke komunikaci přímo s lidmi.

Americký softwarový gigant totiž věří, že boti budou nedílnou součástí prakticky jakékoliv firmy. Internetoví roboti by tak měli být jednou pro podniky stejně nepostradatelní jako například webové stránky.

Foto: Repro Build 2016

Skype bude schopný zablokovat uživateli automaticky i hotel.

Například restaurace nebo hotely jimi vybaví své webové stránky, aby boti mohli podávat relevantní informace všem zákazníkům a nebylo kvůli tomu potřeba zaměstnávat další lidi. Ve svých vizích jde ale Microsoft ještě dál, počítá s tím, že boti budou komunikovat sami mezi sebou.

Aniž by se uživatel nebo obsluha restaurace museli o něco starat, stroje se samy dohodnou – jeden zarezervuje stůl v restauraci, druhý pak uživateli sdělí, v kolik bude jeho večeře připravena.

Microsoft navíc věří, že podobné systémy se stanou běžnými v dohledné době a že podobní boti doslova zaplaví internet.

Dosavadní testy příliš úspěšné nebyly

Ovace však zatím nejsou namístě. Experiment s chatovacím robotem Tayem na mikroblogovací síti Twitter totiž loni ukázal, že umělá inteligence ještě zdaleka na tu lidskou nestačí.

Nezanedbatelné množství lidí totiž začalo během testů na Twitteru Taye zasypávat nenávistnými hláškami. Právě z nich se ale chatovací robot učil a rozvíjel, a tak stejným způsobem začal napadat i jedince okolo sebe.

Foto: repro Twitter

Twitterový účet chatovacího robota Tay

Experiment kvůli tomu skončil naprostým fiaskem, protože sofistikovaný počítačový program začal urážet uživatele. „Negři, nesnáším je všechny! Jsou hloupí a chudí,“ šokoval Tay na Twitteru. „Přeju si je dát všechny do koncentračního tábora i s jejich dětmi a bylo by hotovo,“ stálo v tweetu.

Vedení amerického softwarového gigantu nenávistné komentáře smazalo a umělou inteligenci za méně než 24 hodin odstřihlo od internetu. Za její chování se pak zástupci Microsoftu omluvili. [celá zpráva]

Ještě nějakou dobu tak rozhodně bude bezpečnější objednávat stůl v restauraci nebo hotelový pokoj osobně. Co kdyby nějakého bota zase napadlo sklouzávat k rasistickým hláškám…

Související témata:

Výběr článků

Načítám