Článek
TikTok je trnem v oku amerického prezidenta Donalda Trumpa, podle něhož aplikace představuje bezpečnostní riziko. V USA ji chce zakázat, ledaže by se americká softwarová společnost Microsoft dohodla, že americké aktivity od firmy ByteDance odkoupí.
Trump dal Microsoftu čas na dohodu do 15. září. K situaci se v pondělí vyjádřil také obchodní poradce Bílého domu Peter Navarro, který v rozhovoru v televizi CNN navrhl, aby Microsoft své účasti v Číně prodal, jestli se chystá koupit aplikaci pro sdílení krátkých videí TikTok. „Vyvstává nám tady otázka, zda Microsoft nebude kompromitován. Co kdyby Microsoft své účasti v Číně prodal?” položil otázku Navarro.
China Daily v úterním vydání píše, že zastrašování čínských technologických firem ze strany Spojených států je výsledkem politiky „Amerika na prvním místě”, kterou prosazuje Trump a která podle Pekingu nemůže mít vítěze. Čína tak nemá jinou možnost než se podrobit, nebo se v odvětví vyspělých technologií vydat cestou boje kdo s koho, napsal čínský list ve svém úvodníku.
Trump oznámil zákaz TikToku
Čína má „hodně možností, jak odpovědět, pokud (Trumpova) administrativa prosadí svůj plán „rozbít a vyloupit”, píše list.
Microsoft v pondělí uvedl, že s firmou ByteDance jedná o převzetí některých částí TikToku. Ministr zahraničí Mike Pompeo o víkendu prohlásil, že Trump se chystá zasáhnout proti čínským softwarovým firmám, které čínské vládě zpřístupnily data uživatelů, uvedla agentura Reuters.
List Global Times, za kterým také stojí čínská komunistická vláda, napsal, že způsob, jakým Washington zachází s čínskými podniky ByteDance a Huawei Technologies, naznačuje, že Spojené státy se snaží své ekonomické vazby na Čínu zpřetrhat. Čína měla přitom jen omezené možnosti poskytnout těmto firmám ochranu tím, že by sáhla k odvetným opatřením vůči americkým firmám, protože Spojené státy mají technologický náskok a vliv na své spojence, napsal čínský list.
Jak funguje TikTok
TikTok je nejpopulárnější především mezi mladistvými, kteří jej podle některých statistik používají již častěji než Facebook. Mezi uživateli této čínské sociální sítě nalezneme ale i starší ročníky.
Princip této online služby je velmi jednoduchý, staví na velmi krátkých videích, která se přehrávají postupně za sebou. Je to stejné, jako kdybyste si prohlíželi příspěvky na Facebooku a obrazovka se rolovala sama na další a další posty.
Místo textu ale na TikToku hrají prim videa, krátké nahrávky s délkou od tří do 60 sekund. A právě takto krátká délka je podle všeho receptem na úspěch, neboť v USA dokonce již čínská sociální síť překonala i Snapchat a Instagram.
Nejprve bylo možné nahrávat videa o délce pouze 15 sekund, později bylo umožněno publikovat až tříminutové klipy. Nyní může videoobsah dosahovat délky až deset minut.
Přestože prim hrají stále krátká videa, řada uživatelů je schopna trávit na TikToku i několik hodin denně.