Hlavní obsah

Nad čínským TikTokem se stahují mračna. Komisař volá po zákazu v USA

Washington

Americký Výbor pro zahraniční investice ve Spojených státech (CFIUS) by měl podniknout kroky k zákazu aplikace pro sdílení krátkých videí TikTok, jejímž majitelem je čínská společnost ByteDance. V rozhovoru se serverem Axios to uvedl Brendan Carr, jeden z pěti komisařů americké Federální komise pro spoje (FCC). Zpráva vedla k růstu akcií konkurenčních amerických firem Meta Platforms a Snap, upozornil server CNBC.

Foto: Florence Lo, Reuters

Ilustrační foto

Článek

„Myslím si, že neexistuje jiná cesta než zákaz,“ uvedl Carr. Poukázal na obavy ohledně nakládání s daty amerických uživatelů i na riziko využívání aplikace TikTok k ovlivňování politického dění ve Spojených státech. TikTok v USA používá přes 200 milionů lidí, píše Axios.

Carr a někteří američtí zákonodárci vyjadřují obavy z toho, že společnost ByteDance sdílí údaje uživatelů aplikace TikTok s čínskými úřady. O zákaz TikToku kvůli obavám o národní bezpečnost v minulosti usiloval bývalý americký prezident Donald Trump, jeho kroky ale v roce 2020 zablokoval federální soud. Nynější prezident Joe Biden později Trumpovy kroky zrušil a nařídil prověrku potenciálně nebezpečných aplikací, píše list New York Post.

Británie by mohla pokutovat TikTok kvůli nedostatečné ochraně soukromí dětí

Software

Carr letos v červnu vyzval americké technologické společnosti Apple a Google, aby TikTok vyřadily ze svých obchodů s aplikacemi.

„TikTok ve své podstatě funguje jako sofistikovaný sledovací nástroj, který shromažďuje rozsáhlé množství osobních a citlivých údajů,“ uvedl tehdy. „Je jasné, že TikTok představuje nepřijatelné riziko pro národní bezpečnost, protože jeho rozsáhlý sběr dat je kombinován se zjevně nekontrolovaným přístupem Pekingu k těmto datům,“ dodal.

Jak funguje TikTok

TikTok je nejpopulárnější především mezi mladistvými, kteří jej podle některých statistik používají již častěji než Facebook. Mezi uživateli této čínské sociální sítě nalezneme ale i starší ročníky.

Princip této online služby je velmi jednoduchý, staví na velmi krátkých videích, která se přehrávají postupně za sebou. Je to stejné, jako kdybyste si prohlíželi příspěvky na Facebooku a obrazovka se rolovala sama na další a další posty.

Místo textu ale na TikToku hrají prim videa, krátké nahrávky s délkou od tří do 60 sekund. A právě takto krátká délka je podle všeho receptem na úspěch, neboť v USA dokonce již čínská sociální síť překonala i Snapchat a Instagram.

Nejprve bylo možné nahrávat videa o délce pouze 15 sekund, později bylo umožněno publikovat až tříminutové klipy. Nyní může videoobsah dosahovat délky až deset minut.

Přestože prim hrají stále krátká videa, řada uživatelů je schopna trávit na TikToku i několik hodin denně.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám