Článek
Evropské zákony na ochranu spotřebitelů vyžadují jasnou a transparentní komunikaci. Stížnost na firmu, kterou vlastní sociální síť Facebook, v pondělí EK a evropské síti orgánů na ochranu spotřebitele podalo sdružení BEUC zastřešující spotřebitelské organizace napříč Evropou.
WhatsApp počátkem roku informoval své zhruba dvě miliardy uživatelů, že pokud chtějí dál bezplatně využívat jeho služby, musejí souhlasit s novými uživatelskými pravidly. Od 15. května je pak zavedl, i když se zpožděním kvůli protestům. Tvrdil, že změny nijak nesníží ochranu soukromí uživatelů a že k nim přistupuje zejména proto, aby mohl rozšířit nabídku, hlavně komunikaci s podniky.
Miliony lidí prchly z WhatsAppu kvůli novým pravidlům. Teď začala platit
Kritici se obávali, že by WhatsApp mohl začít sdílet více údajů s mateřským Facebookem, což byl podle nich také hlavní záměr změn. Několik zemí včetně Německa Facebooku sdílení dat z WhatsAppu na přechodnou dobu zakázalo.
Bombardování agresivními zprávami
BEUC se nelíbí způsob, jak komunikační služba přijetí nových pravidel vymáhala. Podle jeho ředitelky Monique Goyensové služba WhatsApp uživatele „měsíce bombardovala agresivními a opakovanými zprávami“. Podle BEUC uživatelé neměli šanci učinit si jasný obrázek o dopadech změn na ochranu jejich soukromého života, zvlášť pokud jde o převádění osobních údajů Facebooku a třetím stranám.
Psaní zpráv a volání zdarma: Jaké jsou nejlepší alternativy WhatsAppu?
WhatsApp už dříve po kritice přišel s ústupky. Původně chtěl uživatelům, kteří nová pravidla neodsouhlasí, postupně základní funkce znepřístupnit. Teď už jim ale nic nehrozí. Pouze nové funkce budou přístupné jen po souhlasu s novými podmínkami.
Šéf WhatsAppu Will Cathcart před několika týdny přiznal chyby v komunikaci při oznamování nových pravidel. Dodal ale, že většina uživatelů nová pravidla přijala.
Nyní je na EK a na národních úřadech pro ochranu spotřebitele, jestli se rozhodnou zahájit vyšetřování. BEUC sdružuje 46 organizací na ochranu spotřebitelů ze 32 evropských zemí.