Článek
Průměrný věk učitelů v regionálním školství je přes 47 let, což by podle Miroslava Hřebeckého z organizace EDUin mohl být problém. Práce s umělou inteligencí přitom podle něj bude klíčovou dovedností.
„Máme relativně vysoký věkový průměr učitelského sboru. Navíc mnozí učitelé nejsou mentálně nastavení na to, že se mají celoživotně vzdělávat, přitom v zákoně tu povinnost mají,“ popsal Hřebecký.
Nikdo podle něj nepochybuje, že stále učí lidé, kteří zadají referát a netuší, že si ho žák stáhne z internetu a vytiskne, pyšně mu dají jedničku. „Není jich mnoho, ale jsou. Uplyne hodně času, než si učitelé zvyknou na to, že roboti jsou schopní napsat cokoliv,“ doplnil.
Český student na Stanfordu září. Vylekal manažery CNN a vyvinul vlastní technologii
„Nemůžeme se tvářit, že umělá inteligence neexistuje, a jet ve starých kolejích. Snažíme se najít způsob, jak ji dostat do výuky, jde to ale pomalu. Musím říct, že se vyvíjí rychleji, než ji stačíme pobírat,“ uvedl Luboš Zajíc, prezident Asociace ředitelů základních škol a ředitel ZŠ Pečky.
„Školní řád jsme schvalovali v září a tam umělou inteligenci nezmiňujeme. Za těch pár měsíců se ovšem tak posunula, že ji budeme muset do předpisů zahrnout,“ dodal Zajíc.
Napíše celou slohovku
Služby jako ChatGPT jsou schopné napsat slohovou práci na zadané téma, například program Photomath zvládne vypočítat matematický příklad – stačí ho nainstalovat do mobilního telefonu a poté kameru namířit třeba na rovnici, výsledek se na displeji okamžitě objeví.
„Pokud se dítě v rámci domácí přípravy učí pracovat s AI, nic proti tomu nemám. Například slohové práce by se podle mě měly psát ve škole, domácí úkoly bych ale nerušil,“ popsal prezident asociace.
Hřebecký uvedl, že už dnes mohou učitelé najít vhodné výukové materiály, například na stránkách Národního pedagogického institutu. Ten pořádá pravidelně každý týden vzdělávací semináře online, zároveň spolupracuje s iniciativou AI dětem, která jezdí i do škol a učitele vzdělává na místě.
Liberecká iQlandia má novou expozici. Virtuální recepční Holly v ní chrlí vtipy, vědomosti i básně
Do dějepisu i přírodovědy
„Máme patnáct lektorů, cestujeme po celé republice a školíme několikrát týdně,“ uvedla Eva Nečasová, zakladatelka této iniciativy, která je složená z pedagogů a odborníků na AI.
Například službu ChatGPT, která umí zodpovídat otázky, radí využít v dějepisu, ve výtvarné výchově se zase nabízí program Animated Drawings, jenž je schopný počítačově rozpohybovat dětské kresby. Služba Pl@ntNet se hodí do přírodopisu, tato aplikace totiž umí na základě fotografie rozpoznat rostlinu a ukázat, kde všude se na světě nachází.
Pedagogům vzrostly platy o 1663 korun. Cíle vlády se vzdalují
Iniciativa pracuje na plánu výuky umělé inteligence pro základní školy. Vše bude volně dostupné na stránkách kurikulum.aidetem.cz. Iniciativa spolupracuje s Národním pedagogickým institutem, který zřejmě zaručí relevanci obsahu.
Ohledně domácích úkolů má Nečasová jasno. „Problém není, že by na ně děti používaly umělou inteligenci, ale že jim schází motivace. Často mají pocit, že získávané znalosti nejsou pro život relevantní,“ popsala.