Hlavní obsah

Sociální sítě zaplavil trend mafiánských manželek

New York

Módní trend takzvané mafiánské manželky neboli mob wife, který zaplavil TikTok a další sociální sítě, je více než jen francouzská manikúra a kožichy. Zaměřuje se na nápadné symboly bohatství získaného mimo mantinely právního státu, napsal list The New York Times (NYT).

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Nestane se každý den, aby se Francis Ford Coppola vyjádřil k trendu na TikToku. Udělal však výjimku ohledně módního stylu takzvané mafiánské manželky, což je křiklavé spojení kožichů, kůže a leopardích potisků. V nedávném příspěvku na Instagramu ji režisér Kmotra přirovnal ke Connie Corleoneové, postavě ze známého filmu, kterou ztvárnila jeho sestra Talia Shireová. Je to podle něj „svůdná a rozkošná italská princezna“.

Stovky videí na této sociální síti ukazují mladé ženy bez zjevné vazby na organizovaný zločin, které se pokoušejí přiblížit tomuto vzhledu, k němuž obvykle patří výrazné šperky a ještě výraznější oční linky.

TikTok chrlí každých několik měsíců nové módní styly, které se však značně liší svým reálným vlivem na oblékání mimo obrazovku. Co tedy pohání tuto novou idealizaci žen na hraně zákona?

Sociální sítě v Česku? Vedou YouTube a Facebook

Internet a PC

Odvážné a nesmlouvavé

Nejzákladnější verze zahrnuje přehození kožichu - pravého nebo umělého - přes černý outfit. Pečlivé studentky tohoto vzhledu ho doplňují červenými nehty, vyfoukaným účesem a slunečními brýlemi. Všechny snahy ale přijdou vniveč, pokud outfit nedoprovází patřičné vystupování, tvrdí zastánci tohoto stylu.

„Je to výrazné, odvážné a nesmlouvavé,“ říká 29letá Sarah Arcuriová z New Jersey, která se tak obléká už od střední školy. Tvrdí, že ji inspirují okázale oblečené ženy z její italsko-americké rodiny i reality show Mafiánské manželky či Paničky z New Jersey. Arcuriová o vizuálu mafiánských manželek píše už od roku 2022, ale zájem o tento trend vzrostl až začátkem tohoto měsíce.

Uživatelé TikToku většinou sahají po příkladech fiktivních mafiánských manželek (a přítelkyň), jako je Carmela Sopranová, postava Edie Falcové ze seriálu Rodina Sopránů. Na videích synchronizují pohyby rtů a zvuku se scénami jejích hádek s Tonym Sopranem (James Gandolfini) a sdílí snímky Falcové s francouzskou manikúrou a vyfoukanými vlasy. Jiní poukazují na její kolegyni ze „Sopránů“ Dreu de Matteovou nebo na postavu Lorraine Braccové z filmu Mafiáni.

Když už je řeč o Rodině Sopránů, spousta uživatelů sociálních sítí se domnívá, že tento trend nastolila společnost HBO v souvislosti s rozsáhlými propagačními aktivitami k 25. výročí tohoto seriálu. Mluvčí stanice Jason Mulderig trend označil za jasný důkaz trvalého vlivu Rodiny Sopránových na kulturu, k jeho vytvoření se však nepřihlásil.

Arcuriová a další považují zaujetí TikToku mafiánskými manželkami za reakci na minimalistickou dokonalost, která se někdy prosazuje na vizuálních platformách. V loňském roce se objevil trend takzvaných čistých dívek (clean girl aesthetic) - představte si béžové svetry a ulízané účesy - a „tichý luxus“ (stealth wealth), který upřednostňoval jemné náznaky bohatství.

Trendy TikToku

Typicky trendy TikToku probíhají nějak takto: Identifikují dlouhodobě zavedený styl (například bohaté starší ženy nosící kardigany) a dají mu nové chytlavé označení (Pobřežní babičky - Coastal Grandmothers). V tomto případě existuje spousta lidí, kteří se oblékají ve stylu zachyceném v seriálu Rodina Sopránů před 25 lety, a někteří z nich se vyhraňují proti tomu, že jejich vzhled byl přebalen do „trendu“. Teprve čas ukáže, kolik lidí se takto začne oblékat jen proto, že to náhodou viděli na TikToku.

Ve většině populárních vyobrazení je mafiánská manželka, i když je sama mocná, doplňkem mocnějšího muže - její sex-appeal, krása a styl odrážejí jeho moc. To, co mafiánská manželka ví nebo neví o své vlastní situaci, vytváří její dramatickou přitažlivost: Je bezradná, nemá v nezákonné sféře svého muže žádný skutečný vliv? Nebo je bystrá, dívá se stranou a užívá si jeho peněz? Bez ohledu na to výměnou za mlčení může jít nakupovat.

„Abyste se mohli pohybovat v tomto životním stylu, jak jsme viděli z filmů a seriálů, musíte mít v sobě určitou tvrdost. Mohou si oblékat, co chtějí, a projde jim to,“ řekla Arcuriová, která nesouhlasí s kritiky, podle nichž tento trend oslavuje organizovaný zločin. A na každého influencera, který si v současné době objedná kožich, připadají uživatelé TikToku, kterým tyto trendy připadají stále více vykonstruované a nesmyslné.

„Na sociálních sítích panuje tak trochu estetická únava. Každý malý mikrotrend má nálepku,“ dodala. Každá z těchto nálepek ale funguje jako příležitost pro influencery, značky a, ano, i média, aby na trend naskočila a nasměrovala ho ke svým vlastním cílům.

Sociální sítě aktivně používá už pět miliard lidí

Sociální sítě jsou neodmyslitelnou součástí každodenního života velké části světové populace. Potvrzuje to i nejnovější výroční zpráva, kterou společně připravily analytická společnost Meltwater a renomovaná agentura We Are Social. Z jejich společného průzkumu vyplývá, že počet aktivních uživatelů sociálních sítí v uplynulém roce přesáhl vůbec poprvé hranici pěti miliard.

„Rok 2023 byl plný digitálních milníků a to se týká i sociálních sítí. Počet uživatelů v globálním měřítku dosáhl 5,04 miliardy, celosvětově se tak za posledních 12 měsíců zvýšil o 266 milionů, což představuje meziroční růst o 5,6 procenta,“ uvedli tvůrci průzkumu ve výroční zprávě.

Zdůraznili přitom, že pětimiliardová cifra sama o sobě nemusí působit tak zajímavě, je ale potřeba si uvědomit, že odpovídá 62 procentům celkové světové populace.

„Typický uživatel sociálních médií nyní tráví 2 hodiny a 23 minut denně na svých vybraných sociálních platformách a každý měsíc používá v průměru bezmála sedm platforem,“ konstatovali tvůrci.

Prozradili také, že statistikám nyní kraluje TikTok. Uživatelé na něm totiž tráví suverénně nejvíce času, v rámci platformy Android jde v průměru o 34 hodin měsíčně, tedy více než jednu hodinu každý den. Druhá příčka patří YouTubu, kde lidé sledují videa průměrně 28 hodin měsíčně.

Ke zmiňovaným časům je ale zapotřebí připočítat i čas na dalších sociálních sítích. Typický uživatel internetu věnuje svému on-line životu v rámci sociálních sítí v průměru 6 hodin a 40 minut denně.

Data vedou nad SMS a hovory. Češi si přáli přes sociální sítě

Mobil

Související články

Výběr článků

Načítám