Hlavní obsah

Sociální sítě v Česku? Vedou YouTube a Facebook

V České republice si vedoucí pozici mezi sociálními sítěmi udržují YouTube a Facebook. Podle posledních statistik, které přinesla analýza Ami Digital Index, tyto platformy v minulém roce pravidelně navštěvovalo 89, respektive 87 procent domácích uživatelů internetu.

Foto: Andrew Kelly, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Přestože popularita YouTubu a Facebooku vykazuje stabilní čísla, sociální platforma Instagram si zaznamenává podle Ami Digital Index každoroční nárůst a aktuálně se může pochlubit tím, že s ní má zkušenost více než 61 procent osob pohybujících se ve virtuálním světě.

Významný milník jsme si připomněli během minulého víkendu, kdy uplynuly přesně dvě dekády od založení Facebooku. Ve světle mladších platforem – jako jsou Instagram, TikTok a zejména Snapchat – se může zdát, že zájem o Facebook slábne, v Česku si ale sociální síť od společnosti Meta Platforms stále drží dominantní postavení.

Sociální sítě aktivně používá už pět miliard lidí

Internet a PC

Pokud jde o nakupování prostřednictvím sociálních sítí, Češi nejčastěji sahají po možnostech, které nabízí právě Facebook. Přibližně třetina uživatelů internetu zde uskutečnila nákup, což tuto platformu činí nejpopulárnějším nástrojem pro online shopping v rámci sociálních médií.

„Na sociálních sítích je denně 78 procent internetové populace v ČR a tráví tam průměrně dvě a půl hodiny. Na Facebooku jsou nejaktivnější tzv. boomers, tedy lidé nad 60 let, generace X, což jsou lidé ve věku 43 až 59 let, a mileniálové. Shodně zhruba čtvrtina z nich přispívá na Facebook každý den. U nejmladší generace Z je to jen 14 procent,“ prohlásil ředitel Ami Digital Vladan Crha.

Nejvýraznější skok v popularitě zaznamenal v tuzemsku TikTok, který si v průběhu roku 2023 vyzkoušelo o 7 procentních bodů více uživatelů než v předchozím roce.

Pět miliard lidí na sociálních sítích

Zajímavé jsou také výsledky globálních statistik, které za loňský rok společně připravily analytická společnost Meltwater a renomovaná agentura We Are Social. Z nich vyplývá, že počet aktivních uživatelů sociálních sítí v uplynulém roce přesáhl vůbec poprvé hranici pěti miliard.

„Rok 2023 byl plný digitálních milníků a to se týká i sociálních sítí. Počet uživatelů v globálním měřítku dosáhl 5,04 miliardy, celosvětově se tak za posledních 12 měsíců zvýšil o 266 milionů, což představuje meziroční růst o 5,6 procenta,“ uvedli tvůrci průzkumu ve výroční zprávě.

Zdůraznili přitom, že pětimiliardová cifra sama o sobě nemusí působit tak zajímavě, je ale potřeba si uvědomit, že odpovídá 62 procentům celkové světové populace.

„Typický uživatel sociálních médií nyní tráví 2 hodiny a 23 minut denně na svých vybraných sociálních platformách a každý měsíc používá v průměru bezmála sedm platforem,“ konstatovali tvůrci.

Nejvíce času na TikToku

Prozradili také, že statistikám nyní kraluje TikTok. Uživatelé na něm totiž tráví suverénně nejvíce času, v rámci platformy Android jde v průměru o 34 hodin měsíčně, tedy více než jednu hodinu každý den. Druhá příčka patří YouTubu, kde lidé sledují videa průměrně 28 hodin měsíčně.

Ke zmiňovaným časům je ale zapotřebí připočítat i čas na dalších sociálních sítích. Typický uživatel internetu věnuje svému on-line životu v rámci sociálních sítí v průměru 6 hodin a 40 minut denně.

Je však třeba zdůraznit, jak zpráva upozorňuje, že data o počtu uživatelů mohou být do určité míry zkreslená. Příčinou mohou být automatizované účty nebo lidé, kteří se na různých platformách registrují pod více identitami.

Přesto tato zpráva jasně ukazuje, že digitální prostor a sociální sítě se staly klíčovým prvkem v životě moderního člověka a jejich vliv na společnost jako celek je nezpochybnitelný.

Montana chtěla zakázat TikTok všem obyvatelům. Narazila u soudu

Internet a PC

Související články

Výběr článků

Načítám