Článek
Placenou verzi přístupu v současnosti nabízí například YouTube. Za YouTube Premium zájemci zaplatí 179 Kč měsíčně, poté už nebudou obtěžováni reklamami a budou si moci jednoduše stahovat videa a sledovat je na pozadí. A navíc získají možnost streamování hudby bez reklam v aplikaci YouTube Music.
Podobný obchodní model jako YouTube nyní v USA testuje také platforma TikTok. Ta podle serveru TechCrunch plánuje zavést účet bez reklam za měsíční poplatek 4,99 dolaru (120 Kč). Zatím však probíhají testy pouze na vybraných trzích, aby se zjistilo, jak velký zájem o takovou službu bude.
Čínská společnost ByteDance, která za TikTokem stojí, se v současné době k podrobnostem nechtěla vůbec vyjadřovat. Není tedy vůbec jasné, zda bude předplatitelský účet zaveden celosvětově.
TikTok testuje placenou verzi
Poplatky pro každého
Podobně jako u YouTube mají také na síti X lidé na výběr. Buď přistupují na síť zcela bezplatně, nebo využívají výhod placeného členství s řadou výhod. Do budoucna však majitel platformy Elon Musk plánuje pouze placené členství. Je to podle něj jediný způsob, jak „bojovat s obrovskou armádou botů“.
„Je to jediný způsob, který mě napadá, jak bojovat s obrovskými armádami botů, protože takového bota si pořídíte za desetinu penny. Takové systémy pak zaplňují účty otravným spamem, šíří nenávistný obsah, nebo se dokonce pokoušejí ovlivnit volby,“ prohlásil Musk podle serveru DigitalTrends.
Zavedení byť jen minimálního poplatku podle něj způsobí, že se boti již nebudou vyplácet. „Pro každého bota by totiž musela být zaregistrována nová platební metoda, což pro jedince, kteří zřizují automatizované účty, bude představovat další velké omezení,“ konstatoval majitel sítě X.
Musk se také pochlubil, že síť X má aktuálně 550 milionů aktivních uživatelů, kteří se připojí alespoň jednou měsíčně. Kolik procent z této sumy představují boti, však neprozradil. Lze nicméně očekávat, že zavedení povinných plateb uživatelskou základnu do značné míry ovlivní.
Na Twitter jen za peníze. Musk chce zpoplatnit přístup všem
Placený Facebook v Evropě
O zpoplatnění Facebooku a Instagramu uvažuje také společnost Meta Platforms, avšak pouze v Evropě. Nejde přitom o snahu vydělat více peněz, ale spíše vyhovět přísným regulím Evropské unie. Regulační orgány se totiž v poslední době stále více zaměřují na velké internetové platformy a způsob, jakým shromažďují osobní údaje uživatelů za účelem lepšího cílení reklamních příspěvků.
Nabídka placených verzí Facebooku a Instagramu bez reklam by tak mohla pomoci americkému internetovému gigantu rozptýlit obavy evropských regulátorů ohledně ochrany soukromí. V praxi by totiž poskytl uživatelům alternativu k reklamním službám, které využívají analýzu osobních údajů.
Byť provozovatel zmiňovaných sociálních sítí zatím nic oficiálně nepotvrdil, listu The Wall Street Journal se nyní podařilo zjistit další detaily.
Předplatné bez reklamy by mělo vyjít na deset eur (245 Kč) na desktopových počítačích. Za další propojený účet by si uživatel připlatil šest eur měsíčně (147 Kč) navíc.
Na mobilních zařízeních by bylo předplatné vyšší, neboť provozovatel Facebooku a Instagramu by zohlednil poplatky, které si strhávají obchody s aplikacemi od Googlu či Applu. Činit by mělo 13 eur měsíčně (319 Kč).
Anketa
A co Instagram?
Zatím není jasné, zda bude k dispozici také předplatné, které bude kombinovat jak desktopové počítače, tak mobilní zařízení. Jasné není ani to, zda uvedené ceny platí skutečně jen pro Facebook, nebo zda získají uživatelé po zaplacení takových sum přístup bez reklam také na Instagram.
Prakticky od samotného vzniku Facebooku se obchodní model této sociální sítě nijak nezměnil. Pro uživatele je podobně jako Instagram nabízen zcela zadarmo, poskytovatelé služby vydělávají pouze na zobrazované reklamě, kterou si jednotlivé firmy platí, aby oslovily co největší podíl uživatelů.
Evropa je pro Metu druhým nejvýnosnějším regionem po Severní Americe. Finanční ředitelka firmy Susan Li v dubnu uvedla, že reklama v Evropské unii tvoří zhruba deset procent celkových obchodních aktivit společnosti.