Článek
O plánovaném přechodu obchodu CZC.cz na polské tržiště informovaly Novinky.cz již letos v červnu. V sérii článků jsme vycházeli z informací bývalých i stávajících zaměstnanců společnosti Allegro, která dvojku na českém trhu s elektronikou pohltila.
Zástupci Allegra se však tehdy dušovali, že se takto radikální změny nechystají a že je naopak plánován rozvoj. „CZC pokračuje dál a zboží prodává aktuálně paralelně na svém původním e-shopu na doméně CZC.cz a také na novém CZC shopu na platformě Allegro. Značku CZC bude Allegro nadále podporovat a kamenné prodejny i služby na nich poskytované plánuje rozšířit,“ rozeslali do médií tiskovou zprávu po zveřejnění prvního článku na Novinkách.
Informace o zrušených pobočkách, úbytku zaměstnanců a útlumu dalších aktivit zástupci společnosti přecházeli mlčením.
„Alza může slavit.“ Přechod CZC.cz pod polské Allegro zákazníci kritizují
Nákupy už jen na polském tržišti
Jak se ale nyní ukázalo, okřídlené přísloví „sliby chyby“ stále platí. V pondělí – necelé dva měsíce po vydání prvního článku na Novinkách – Allegro přiznalo, že CZC.cz už během letošního podzimu skončí, alespoň ve stávající podobě.
„V souvislosti se začleněním e-shopu s elektronikou do mezinárodní struktury Allegro Group prochází nyní CZC postupnou transformací, která bude dokončena do konce září letošního roku. Po jejím dokončení budou zákazníci nakupovat zboží z nabídky CZC výhradně na platformě Allegro,“ prolomilo v pondělí tiskové oddělení Allegra hradbu mlčení.
Zároveň přiznali, že na polském tržišti nebude obchod CZC schopen nabídnout takové funkcionality, které tento obchod s elektronikou odlišovaly od konkurence. „Přestože jsme si vědomi, že z technických důvodů nebudeme schopni přenést všechny funkce, které poskytuje e-shop CZC.cz, jsme rozhodnuti nový CZC shop na platformě Allegro dlouhodobě vylepšovat. Věříme, že tyto kroky přinesou CZC zaslouženou stabilitu a nové zákazníky,“ stojí v nejnovějším prohlášení polského tržiště.
Přesun nabídky na CZC shop na Allegro bude podle nich dokončen do konce září. „Poté budou moci zákazníci nakupovat zboží výhradně na CZC shopu na Allegro. CZC Shop na platformě Allegro je a zůstane upravenou verzí stávajícího e-shopu CZC.cz se známým uživatelským rozhraním. Doména CZC.cz bude funkční i nadále, a to především k řešení reklamací či dalších záležitostí týkajících se záruky zboží,“ doplnili zástupci Allegra.
Lákají na atraktivnější ceny
Dramatických změn na webu CZC.cz si mohli zákazníci všimnout již v minulých měsících. U jednotlivých produktů mohli na e-shopu narazit na bannery, které je lákaly na nákup stejných položek na Allegru za nižší ceny.
Polský internetový gigant se tak evidentně snažil přetáhnout zákazníky, kteří byli zvyklí nakupovat na CZC.cz, na své vlastní internetové tržiště. V květnu dokonce provozovatelé Allegra ještě přitvrdili, když zveřejnili výzvu: „Otvíráme nový CZC shop na Allegro.cz! Top ceny, obří výběr a doprava gratis.“
Právě tehdy si CZC.cz otevřelo záložku na velkém internetovém tržišti, která však s původním obchodem nemá kromě názvu příliš společného. Nabídka produktů je daleko skromnější a web přišel o svůj oceňovaný vyhledávač zboží, přehledné kategorie a doplňkový obsah – uživatelské recenze, velké diskuzní fórum či vlastní magazín s technickými zajímavostmi.
Na Allegru podle nejnovějšího oznámení pravidelně nakupuje 1,6 milionu Čechů a přes půl milionu z nich již využívá věrnostní klub Allegro Smart. Uvedené číslo však nereprezentuje zákazníky CZC.cz, ale celé polské tržiště.
Nevydařený obchod
V listopadu 2021 koupilo Allegro WEDO a Mall Group, do které spadá i obchod CZC.cz, od skupin PPF, EC Investments Daniela Křetínského a Rockaway Capital Jakuba Havrlanta. Výše transakce činila v přepočtu zhruba 23 miliard korun, přičemž účetní hodnota přesahovala 21 miliard.
Už v roce 2022, jen pár měsíců po definitivním převzetí nových akvizic, však Allegro zaevidovalo nepeněžní ztrátu, když účetní hodnotu Mallu a WEDA přehodnotilo a snížilo ji o 57 procent, tedy zhruba o 12 miliard korun.
V průběhu let byl internetový obchod CZC.cz považován za největší konkurenci Alzy, která je největším internetovým prodejcem v Česku. Na tom si postavil e-shop i svou image, kdy se prezentoval jako dvojka na trhu s elektronikou. „Jsme sice dvojka, ale elektroniku ovládáme na jedničku,“ hlásaly reklamy CZC.cz.