Hlavní obsah

Skutečné rychlosti internetu stále neuvádí drtivá většina poskytovatelů

Praha

Zhruba 90 menších poskytovatelů internetu stále neuvádí ve svých nabídkách konkrétní skutečně dosahovanou rychlost internetového připojení. Firmy, které poskytují služby asi jednomu procentu tuzemských uživatelů, opakovaně nereagují na výzvy k nápravě a ani neplatí uložené pokuty. Uvedla to předsedkyně rady Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) Hana Továrková.

Foto: Ondřej Deml, ČTK

Předsedkyně Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) Hana Továrková

Článek

ČTÚ za neuvádění informací uložil operátorům 382 pokut od jednotek tisíc po vyšší desítky tisíc korun. U závažnějších prohřešků či recidivy byla průměrná pokuta vyšší. U subjektů, které v prvním kole uplatnily rozklad, ČTÚ čeká na verdikt druhého stupně a pokuty budou teprve následovat.

Povinnost platí od začátku letošního roku a celkem se týká zhruba 2600 poskytovatelů. „První kolo kontrol brzy po začátku této povinnosti prokázalo až tristní stav, kdy naprostá většina poskytovatelů s výjimkou několika největších povinnosti nesplnila. Další kolo kontrol však již prokázalo splnění povinností u naprosté většiny operátorů, poskytujících služby více než 97 procentům zákazníků. V současné době se již tento podíl zákazníků, kteří jsou správně informováni o parametrech služby, přehoupl přes 99 procent,” uvedla Továrková.

LTE internet loni zrychlil o rekordních 67 procent

Internet a PC

U pevného internetového připojení musí být ve smlouvě či smluvním dokumentu uvedena inzerovaná rychlost, maximální rychlost a také běžně dostupná rychlost. Ta by měla být k dispozici 95 procent času a nesmí být stanovena nižší než 60 procent rychlosti inzerované. Dalším povinným parametrem je minimální rychlost, která nesmí být nižší než 30 procent rychlosti inzerované.

V případě mobilního přístupu k internetu musí poskytovatelé ve smlouvě informovat vedle inzerované rychlosti i o odhadované maximální rychlosti. Ať již u pevného, či mobilního přístupu musí poskytovatelé ve smlouvě informovat o definici velkých odchylek od sjednaného výkonu služby a o možnostech uplatnění prostředků nápravy. Pokud zákazník tyto informace ve smluvních dokumentech nenalezne, měl by se obrátit na operátora.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám