Článek
Ještě v minulém roce přitom Musk tvrdil, že se platby budou týkat úplně všech uživatelů. Uvedl to v září během rozhovoru s izraelským premiérem Benjaminem Netanjahuem. Je to podle něj jediný způsob, jak „bojovat s obrovskou armádou botů, které zaplavují síť X příspěvky“.
Zdůraznil přitom, že tato problematika je velmi vážná a jediný způsob, jak proti botům bojovat, je zavést malou měsíční platbu za používání platformy X.
Zpoplatnění sítě X nyní skutečně potvrdil na platformě X, i když by se nový plán neměl týkat úplně všech uživatelů, ale pouze těch nových. „Toto bude pouze pro nové uživatele. Po třech měsících budou moci psát opět zdarma,“ prohlásil Musk.
That is way harder than paying a tiny fee.
— Elon Musk (@elonmusk) April 15, 2024
This is only for new users. They will be able to do write actions for free after 3 months.
Síť X má problém, EU zahájila řízení kvůli porušení DMA
To jinými slovy znamená, že po uplynutí tříměsíční „zkušební“ doby by uživatelé už platit nemuseli. Musk si od tohoto kroku slibuje, že se mu podaří odbourat boty a vyčistit síť X.
Placené členství totiž považuje za jedinou účinnou možnost, jak proti botům bojovat. „Je to jediný způsob, jak bojovat s obrovskými armádami botů, protože takového bota si pořídíte za desetinu penny. Takové systémy pak zaplňují účty otravným spamem, šíří nenávistný obsah, nebo se dokonce pokouší ovlivnit volby,“ prohlásil již dříve Musk podle serveru DigitalTrends.
Zavedení byť jen minimálního poplatku podle něj způsobí, že tvůrcům se nebudou boti již vyplácet, nebudou je tedy moci takto zneužívat. „Pro každého bota by totiž museli zaregistrovat novou platební metodu, což pro jedince, kteří zřizují automatizované účty, bude představovat další velké omezení,“ konstatoval majitel sítě X.
Kolik bude předplatné pro nové uživatele stát, ale není v tuto chvíli jasné. Otazník visí také nad tím, kdy přesně bude povinnost platit pro nové uživatele zavedena.
Tři verze předplatného
Přestože je nyní síť X možné používat i zadarmo, od loňského roku nabízí tato sociální platforma tři úrovně předplatného. Základ nabídky tvoří předplatné Basic, které případné zájemce vyjde na 862 Kč ročně, přičemž reklama se jim bude zobrazovat úplně stejně jako bez předplatného.
I nejlevnější nabídka nicméně zahrnuje řadu pokročilých funkcí, jako je například možnost skrýt vaše lajky, editovat příspěvky či dvoufázové ověření přístupu prostřednictvím SMS.
Druhou možností je Premium s cenovkou 2263 Kč, které nabízí některé funkce navíc a pouze polovinu reklam.
V rámci tohoto balíčku mohou lidé například získat peníze za své posty, které budou velmi populární. K dispozici jsou samozřejmě i všechny další funkce, které jsou k mání v rámci předplatného Basic.
Pokud se uživatelé sítě X chtějí zbavit reklam úplně, budou muset sáhnout hlouběji do peněženky. Umožňuje to předplatné Premium+, které je vyjde na 4525 Kč. Toto předplatné navíc odemyká úplně všechny nabízené pokročilé funkce v rámci platformy X.
Sociální sítě aktivně používá už pět miliard lidí
Sociální sítě jsou neodmyslitelnou součástí každodenního života velké části světové populace. Potvrzuje to i nejnovější výroční zpráva, kterou společně připravily analytická společnost Meltwater a renomovaná agentura We Are Social. Z jejich společného průzkumu vyplývá, že počet aktivních uživatelů sociálních sítí v uplynulém roce přesáhl vůbec poprvé hranici pěti miliard.
„Rok 2023 byl plný digitálních milníků a to se týká i sociálních sítí. Počet uživatelů v globálním měřítku dosáhl 5,04 miliardy, celosvětově se tak za posledních 12 měsíců zvýšil o 266 milionů, což představuje meziroční růst o 5,6 procenta,“ uvedli tvůrci průzkumu ve výroční zprávě.
Zdůraznili přitom, že pětimiliardová cifra sama o sobě nemusí působit tak zajímavě, je ale potřeba si uvědomit, že odpovídá 62 procentům celkové světové populace.
„Typický uživatel sociálních médií nyní tráví 2 hodiny a 23 minut denně na svých vybraných sociálních platformách a každý měsíc používá v průměru bezmála sedm platforem,“ konstatovali tvůrci.
Prozradili také, že statistikám nyní kraluje TikTok. Uživatelé na něm totiž tráví suverénně nejvíce času, v rámci platformy Android jde v průměru o 34 hodin měsíčně, tedy více než jednu hodinu každý den. Druhá příčka patří YouTubu, kde lidé sledují videa průměrně 28 hodin měsíčně.
Ke zmiňovaným časům je ale zapotřebí připočítat i čas na dalších sociálních sítích. Typický uživatel internetu věnuje svému on-line životu v rámci sociálních sítí v průměru 6 hodin a 40 minut denně.