Článek
Debatu o monopolu na jízdní řády rozvířila už před lety společnost Seznam.cz, která nejprve požádala o zpřístupnění dat brněnskou firmu Chaps na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Ta má díky smlouvě s ministerstvem z roku 2001 na data výhradní právo. Zástupci firmy Chaps žádost nejprve odmítli s tím, že se na ni jako soukromý subjekt zákon nevztahuje.
Seznam.cz se s žádostí o zpřístupnění jízdních řádů ve strojově čitelné podobě obrátil na Krajský soud v Brně, který mu dal v červnu roku 2013 za pravdu. Podle něj je Chaps v otázce vedení celostátního informačního systému o jízdních řádech „povinným subjektem“, a měl by tedy data v případě obdržení žádosti zpřístupnit.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Chaps nevyhověl ani poté, co Krajský soud v Brně rozhodl, že se na firmu v rozsahu jízdních řádů vztahuje povinnost poskytovat informace. Spor pak znovu pokračoval před krajským soudem, který uložil Chapsu, aby vyřídil žádost do 15 dnů.
Nejvyšší soud rozhodl ve prospěch Chapsu
Loni v listopadu ale zasáhl Nejvyšší správní soud (NSS) ve prospěch Chapsu. Soud tehdy konstatoval, že Seznam nevyužil všechny procesní prostředky k získání požadovaných informací. Podle ÚS ale byl verdikt NSS nesprávný, neboť správní soudci použili ze dvou interpretací zákona tu méně příznivou pro žadatele o informace.
„ÚS opakovaně konstatoval, že je-li k dispozici více výkladů veřejnoprávní normy, je třeba volit ten, který co nejméně zasahuje do toho kterého základního práva či svobody,“ upozornila mluvčí soudu Miroslava Sedláčková. Případ se tak vrací zpět k NSS, současně s vynesením nálezu se také obnovila vykonavatelnost původního verdiktu, podle kterého musí Chaps data poskytnout.
Jízdní řády pro celé Česko
Seznamu jako internetové jedničce českého trhu se ale v mezidobí podařilo nalézt způsob, kterak data, která Chaps dával jen v podobě excelových tabulek, strojově přečíst. V dubnu tak mohl spustit vlastní vyhledávání v jízdních řádech. Monopol Chapsu by měl fakticky skončit letos v září, kdy začne platit vyhláška ministerstva dopravy, která data od dopravců poskytne komukoliv, kdo o ně požádá. [celá zpráva]