Článek
„Novou službu jsme chtěli zachovat jednoduchou a podobnou vyhledávání v obrázcích. Obě služby se totiž mohou vzájemně doplňovat. Největší naše výhoda je ale hledání v češtině,“ vysvětlil Marek Gizela, manažer produktového týmu fultextového hledaní společnosti Seznam.cz.
„Pro službu jsme hledali dodavatele ve výběrovém řízení. Na začátku letošního roku se o spolupráci s námi na tomto projektu ucházel Yandex, Bing, Picsearch a AOL. Nejlépe našim náročným požadavkům – ohledně technologie i schopnosti zacházet s češtinou – vyhověl ruský Yandex, se kterým hledání ve videích nyní dále vyvíjíme,“ dodal.
Službu mohou vylepšovat sami uživatelé
Na nové službě Seznam spolupracuje také přímo s poskytovateli videoobsahu. „Ti mohou využít XML, mRSS nebo Open Graph Protocolu, aby uživatelům hledání předali více informací o nalezeném souboru. Mimo jiné na základě těchto dat může Seznam.cz vytvářet speciální filtry. Relevanci výsledků pak pomáhají vylepšovat sami uživatelé tím, že službu používají. Zdokonalují tak její neustále se učící algoritmus. Jedná se tak o unikátní projekt, který zapojuje práci robota, který videa indexuje, data samotných poskytovatelů i skutečné potřeby uživatelů,“ konstatovala mluvčí Seznamu Irena Zatloukalová.
V současnosti je novinka spuštěna v testovacím režimu (beta verzi), přesto již mohou uživatelé využívat několik základních funkcí. „Uživatelům nabídne možnost vybrat si, zda chtějí výsledky řadit dle relevance, nebo dle data zveřejnění videa, videa lze vybírat podle délky a nechybí ani rodičovský filtr. Pokud najdou uživatelé závadné video, může být v řádu minut po nahlášení odstraněno. Na hlavní stránce služby hledání ve videích se zobrazují dotazy, o které je v daný týden největší zájem. Takže hlavní stránka slouží jako jakési vodítko o nejzajímavějším videoobsahu z českého internetu v daný týden,“ uvedla Zatloukalová.
Ostrá verze nové služby videa.seznam.cz by měla být spuštěna na začátku roku 2012, později by měla nabídnout i další funkce. „Beta verze je vlastně velkým veřejným testováním, ve kterém chceme dát možnost uživatelům službu vyzkoušet, povědět nám o tom, co si myslí a ještě posunout už tak vysokou relevanci hledání. V první fázi je tato Beta verze projektu zaměřena na získání kvalitních výsledků na zadané dotazy,“ dodala mluvčí Seznamu.