Článek
„Chceme začít Seznam.cz datově otevírat. Máme služby, které jsou lídry ve svých oborech, a můžeme si díky tomu dovolit tvrdit, jak se daná odvětví vyvíjejí, respektive co v nich Čechy zajímá. Jsou to data, která na trhu chybějí,“ uvedl Michal Buzek, vedoucí analytického oddělení Seznam.cz.
Aktuální trendy
Hlavním úkolem Reportera je tedy osvětlit aktuální trendy v tuzemsku. „Věřím, že naše data mohou pomoci nejednomu autobazaru či e-shopu lépe se zorientovat v tom, co Čechy zajímá, a podle toho případně vylepšit podnikání. Ostatním mohou třeba jen ukázat, o jaká turistická místa se Češi v posledním týdnu zajímali,“ popsal základní cíle projektu Buzek.
Analytické reporty jsou k dispozici například ze služeb Sreality.cz, Sauto.cz, Zboží.cz a Mapy.cz. Nechybějí nicméně ani data ze zpravodajských serverů, jako jsou například Novinky.cz, Super.cz či Sport.cz. Ty se společností Seznam.cz provozuje vydavatel deníku Právo, společnost Borgis.
U zpravodajských serverů lidé zjistí, jaké zařízení je pro čtení článků nejpopulárnější – zda klasický počítač, chytrý telefon, či tablet. Pohled na Zboží.cz zase ukáže, o jaké produkty je aktuálně největší zájem.
V levém horním rohu na webu reporter.seznam.cz si mohou lidé vybrat službu, která je zajímá. Poté je možné rozkliknout podrobnější nabídky.
„Například na základní nástěnce služby Sauto.cz najdete informace o nejzobrazovanějších osobních či užitkových vozech. Podrobnější reporty dovolí porovnat, při kolika hledáních lidé vyplnili, že hledají auto na benzín, a při kolika pak na naftu. Podívat se lze i na konkrétní hledané roky výroby či nejčastější žádané stavy tachometrů,“ uvedla Simona Pecková, PR specialistka společnosti Seznam.cz.
„Ze Seznam.cz Reportera jde zjistit i to, jaká další související auta si Češi nejčastěji prohlížejí, pokud původně začali hledat například fabii. Data do Seznam.cz Reportera přibývají denně z interních měření společnosti Seznam.cz. U jednotlivých reportů se přepočítávají vždy instantně po zadání konkrétních požadovaných parametrů a filtrů,“ konstatovala Pecková.
V testovací verzi
Reporter zatím běží jen v testovací verzi. „Protože se jedná o betu, nabízíme zatím základní data jen z některých vybraných služeb. Začali jsme od těch, u kterých víme, že zajímají oborové novináře a některé klienty. Rozhodně se nebojíme data doplňovat. Nyní si chceme ověřit, jaký zájem je o podobná data, a postupně můžeme na základě poptávky další pohledy doplňovat,“ uzavřel Buzek.
Seznam.cz Reportera si můžete vyzkoušet zde.