Článek
Nová pravidla známá pod zkratkou GDPR (General Data Protection Regulation) mají pomoci hájit práva občanů proti zneužívání osobních dat. Týkají se veřejných institucí i firem, které nakládají s osobními údaji svých klientů či zaměstnanců.
GDPR přináší mimo jiné právo na výmaz poskytnutých osobních údajů z marketingových databází. Firmy bez souhlasu klienta nemohou ani sledovat jeho chování na internetu nebo prodávat či poskytovat zjištěná data dál.
Největší pokuta pro Google
Nová pravidla umožňují evropským regulátorům vyměřovat firmám pokuty v hodnotě až čtyř procent jejich ročních globálních tržeb. Francouzští regulátoři minulý týden americké internetové společnosti Google za pochybení při nakládání s osobními údaji uživatelů vyměřili pokutu 50 milionů eur (zhruba 1,3 miliardy Kč).
Google si podle regulátorů nedokázal zajistit adekvátní souhlas uživatelů pro zpracování jejich dat za účelem personalizované reklamy a neposkytl uživatelům jasné a snadno dostupné informace o tom, jakým způsobem je s jejich údaji nakládáno.
Podle Evropské komise by mohly následovat další pokuty, protože povědomí Evropanů o jejich právech v oblasti osobních údajů se zvyšuje. "V sázce je nejen ochrana našeho soukromí, ale také ochrana našich demokracií a udržitelnost našich ekonomik založených na datech," uvedli ve společném prohlášení místopředseda Evropské komise Frans Timmermans, komisařka pro spravedlnost Věra Jourová a komisařka pro digitální ekonomiku a společnost Mariya Gabrielová.