Článek
Evropští zákonodárci se snaží prostřednictvím jednotné strategie pomoci fragmentovaným evropským trhům v posílení jejich konkurenční pozice na globálním trhu. Podle zástupců firem ale některé plánované kroky mohou paradoxně firmy poškodit.
„Zdá se, že navržená strategie jednotného digitálního trhu zatím jednotlivé evropské země rozděluje v názorech na její užitečnost i dopady. Velice zajímavé je, jak se zástupci visegrádské čtyřky dokážou v kontrastu s jinými zeměmi EU shodnout na tom, že většina navrhovaných regulací se může negativně podepsat na podnikání právě evropských firem,“ uvedl Michal Feix, ředitel pro právní a legislativní záležitosti v Seznam.cz a také jeden z iniciátorů konference V4 Digital Day.
Podle něj je hlavní problém v tom, že regulaci nebude možné vymáhat globálně. „Pokud totiž regulace bude možné jednodušeji vymoci na evropských firmách než na těch neevropských, což tak téměř jistě bude, dá to naší konkurenci do ruky původně nezamýšlenou konkurenční výhodu. Zkrátka a dobře si pod sebou podřezáváme větev,“ doplnil Feix.
Zveřejnění know-how? Nesmysl…
Na konferenci V4 Digital Day se shodli na tom, že „snaha o ochranu evropského digitálního prostoru je pro EU v navržené podobě cestou do slepé uličky“.
Jako jeden z paradoxů uvedl Feix plánované změny na poli cenových srovnávačů: „Domníváme se, že pokud Evropská unie usiluje například o transparentnost srovnávačů cen, jako je Zboží.cz, neměla by je nutit ke zveřejnění obchodních modelů, detailů o způsobech vyhledávání či řazení výsledků. Jde o know-how každé firmy, které v ostré konkurenci logicky drží v tajnosti, aby si zajistila kvalitu a konkurenční výhodu.“
„Cenové srovnávače se tím také brání nekalým praktikám některých e-shopů, které se tyto postupy snaží zneužít pro získání neoprávněně lepší pozice ve výsledcích srovnání. Podobné příklady negativního dopadu chystané regulace by se daly najít snad u každé digitální služby. Za funkční cestu podpory digitálu v Evropě považujeme namísto navrhované detailní regulace především podporu principů samoregulace a lepší podporu digitální vzdělanosti evropských občanů, aby dokázali svá rozhodnutí na internetu dělat zodpovědně,“ doplnil Feix.
Konferenci V4 Digital Day spolupořádala společnost Seznam.cz. Účastnili se jí dále zástupci polských firem Allegro Group a Prowly, slovenských firem ESET a Mentegram a maďarských Magyar Telekom ve spolupráci s Wyze a innomine. Účastnili se jí také Martin Povejšil, vedoucí českého stálého zastoupení při EU, eurokomisařka Věra Jourová a Kamila Kloc z týmu místopředsedy Evropské komise Andruse Ansipa.