Hlavní obsah

První přistávací plocha pro drony s poštou vznikne v Brně

První helipad v Česku, tedy přistávací plocha pro drony přepravující poštu, vznikne do května příštího roku na střeše právě budovaného objektu v Brně s šestnácti nadzemními a jedním podzemním podlažím. Dronu na přistání, odevzdání balíčku a odlet postačí tři minuty.

Foto: repro 3L Robotics

Zatím to vypadá jako sci-fi, ale časem se budou využívat k přepravě zásilek drony (vizualizace)

Článek

Obdobou potrubní pošty, popřípadě s využitím autonomního vozítka, se balíček v budově dostane do příslušné kanceláře. Projekt je hotov a s úspěchem byl prezentován před Evropskou kosmickou agenturou. Helipad vzniká za situace, kdy v Česku ještě chybí legislativa k využívání poštovních dronů, ale…

„Co se zdá dnes jako vzdálená budoucnost, může být zítra realitou. Zažili jsme to mnohokrát. Je nutné počítat s tím, že přepravu zásilek ve městech převezmou drony řízené na dálku operátorem,“ řekl Právu za tvůrce projektu Luboš Lněnička ze společnosti 3L Robotics.

Foto: repro 3L Robotics

Na vizualizaci budova, která se staví v Brně v areálu někdejšího podniku Vlněna. Na střeše bude mít přistávací plochu pro drony – tzv. helipad

Robotické rukavice budou ovládat auta i drony. Vyvíjejí je Češi

Internet a PC

Nejchytřejší budova Evropy

Drony již přepravují v Austrálii zboží až na vzdálenost 200 kilometrů, v irském Dublinu si s nimi lze nechat donést kávu či zmrzlinu a v nemocnici v Singapuru přepravují zdravotnický materiál. Většinou jde o balíčky do tří kilogramů, a to o rozměru 40 × 40 × 40 centimetrů.

V Brně jde o to, že developer, jímž je společnost CTPark, buduje v někdejším areálu továrny Vlněna celou novou oblast. Srdcem tohoto komplexu bude výšková budova. Cílem developera je, aby šlo o nejmodernější, tedy technicky nejchytřejší, budovu Evropy. Proto bude mít samozřejmě i helipad. I když jde o prostor o zhruba čtyřech metrech čtverečních, jeho vybudování je technicky náročné, a je proto ideální, když vzniká při výstavbě objektu.

„Kompletní dokumentaci již máme hotovou. Navrhli jsme, jak má helipad vypadat a jak má být zasazen do budovy. Aby to fungovalo, museli jsme vyřešit mnoho problémů,“ vysvětlil Lněnička. Odborníci se zabývali požární bezpečností či izolací v objektu tak, aby provoz přistávací plochy nebyl narušen. Jde například o to, kde je umístěna klimatizace nebo antény. Na helipad navazuje tubus, jímž pak zásilka poputuje po budově do některého ze 17 pater.

Foto: repro 3L Robotics

Tým tvůrců brněnského helipadu: Jan Trenz, Roman Hošek, Aleš Juráček, Luboš Lněnička, Michal Král

Testování na letišti

Na celém projektu pracuje tým pěti absolventů Vysokého učení technického v Brně (VUT). Kluci, kteří se v podstatě seznámili na vysoké si nyní plní své sny. Do vývoje softwaru pro celé zařízení se zapojí brněnská firma Honeyell. Jde o to, aby operátor uměl s na dálku řízenými stroji komunikovat. Bude jich schopen ovládat až šest současně.

V nejbližších týdnech se budou drony pro přepravu zásilek testovat na letišti v Brně-Tuřanech a na příští rok se plánuje první přeprava balíčku vzduchem přímo v centru moravské metropole. K tomu je ale nutné získat speciální povolení z Úřadu pro civilní letectví.

„Drony pro přepravu zásilek šetří čas i peníze. Možná k jejich provozu v Česku vznikne legislativa až za pět let, to ale nevadí. Staví se ale objekt s využitím na následujících 100 až 150 let. Díky helipadu bude už nyní na drony připraven,“ dodal Lněnička.

Foto: repro 3L Robotics

Zatím to vypadá jako sci-fi, ale časem se budou využívat k přepravě zásilek drony (vizualizace)

Dronů přibývá, pilotů je už přes 50 tisíc

Internet a PC

Může se vám hodit na Zboží.cz: Drony

Může se vám hodit na Firmy.cz: Prodej dronů, On-line prodej dronů

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám