Článek
V posledních měsících se například sítěmi jako lavina šíří dezinformace o koronaviru, na webu jsou jich desetitisíce. Jak upozornily servery NPR a Poynter, nešíří je pouze jejich tvůrci, ale velmi často i samotní uživatelé.
Nejčastěji se totiž hoaxy a dezinformace týkající se koronaviru šíří prostřednictvím sociálních sítí, jako je právě Facebook či Twitter. I když se internetoví giganti snaží proti tomu bojovat, práci jim znesnadňují samotní uživatelé.
Snadnější mazání příspěvků na Facebooku, lidé mohou požádat dozorčí panel
Smyšlené zprávy totiž často šíří dál – jednoduše věří tomu, co si na internetu přečtou. Není výjimkou, že některé zprávy mají desítky či stovky tisíc sdílení. Uživatelé si často jen přečtou bombastický titulek, vůbec si nepřečtou obsah textu, nezkontrolují zdroje a rovnou zprávu šíří dál.
Data Twitteru ukázala, že výzva „první čtěte, potom sdílejte“ opravdu funguje. Počet lidí, kteří si před sdílením daný odkaz skutečně otevřeli, stoupl o 40 %. Facebook nyní věří, že podobný dopad bude mít funkce také na jeho sociální síti.
Starting today, we’re testing a way to promote more informed sharing of news articles. If you go to share a news article link you haven’t opened, we’ll show a prompt encouraging you to open it and read it, before sharing it with others. pic.twitter.com/brlMnlg6Qg
— Facebook Newsroom (@fbnewsroom) May 10, 2021
Takto vypadá okno, které se lidem objeví před sdílením.
Sdílení omezeno nebude
Před sdílením nějakého článku na Facebooku se lidem zobrazí varování, že „sdílení článků bez jejich přečtení může znamenat opomenutí klíčových faktů“. Uživatelé se následně mohou rozhodnout, zda přejdou na odkaz a přečtou si ho, nebo budou pokračovat ve sdílení. Samotnou možnost sdílení tedy Facebook nijak omezovat nebude.
Zástupci Facebooku zatím neupřesnili, ve kterých zemích test probíhá a kdy bude nová funkce zavedena pro všechny uživatele.
Jisté je nicméně to, že dezinformace jen tak z webu a sociálních sítí nezmizí, protože ve hře je pořádný balík peněz. Podobné kauzy globálního dosahu – jako například pandemie koronaviru – jsou totiž pro tvůrce dezinformací hotový zlatý důl. Využívají strachu a paniky lidí, aby je nasměrovali na své webové stránky. Díky tomu následně profitují ze zobrazované reklamy, a to klidně i několik milionů dolarů.