Hlavní obsah

Prodejny budoucnosti se neosvědčily. Alza je zavřela

Praha

Otevřeno nonstop a žádní prodavači, to bylo hlavní lákadlo prodejen budoucnosti Alza.cz. Po pěti letech je ale vše jinak, internetový prodejce s nezaměnitelným zeleným maskotem posílá celý ambiciózní projekt k ledu, prodejny budoucnosti zavírá. Nahradily je obyčejné AlzaBoxy.

Prodejny budoucnosti vystřídaly AlzaBoxyVideo: Novinky

Článek

„Na této prodejně se nenachází vůbec žádný personál. Zákazník zvládne celý proces nákupu úplně sám,“ lákala Alza v roce 2018 na své prodejny budoucnosti.

Cílem projektu bylo podle zástupců internetového obchodu „přiblížit se maximálně individuálním požadavkům zákazníků a vyjít jim vstříc zejména časově“. Naráželi na to, že díky absenci personálu může být prodejna otevřena nonstop. Nakupovat tedy bylo možné klidně i o svátcích nebo uprostřed noci, a to 365 dní v roce.

Prodejny budoucnosti totiž počítaly s tím, že si zde lidé budou zboží nejen vyzvedávat, ale také kupovat. V malé vstupní místnosti si uživatel mohl objednávku vytvořit na vestavěném počítači sám nebo s pomocí odborníků na videoterminálu.

Otevřeno nonstop a žádní prodavači. Tak vypadá prodejna budoucnosti

Internet a PC

Spíše výdejny než prodejny

Vůbec první prodejna budoucnosti se otevřela na pražské Floře v lednu 2018, druhá pak v červnu téhož roku nedalo stanice metra Budějovická a třetí pak v listopadu 2018 na Můstku, přímo ve stanici metra B.

Jenže lidé evidentně používali prodejny budoucnosti spíše jako výdejny, tedy podobně jako AlzaBoxy, které jsou na provoz pochopitelně levnější ve srovnání s pronájmem větších komerčních prostor.

V letošním roce tak přišlo radikální rozhodnutí. „Rozšíření sítě AlzaBoxů a výhody, které zákazníkům poskytují, byly důležitými faktory, které vedly k rozhodnutí ukončit fungování tří prodejen budoucnosti,“ prohlásila Eliška Čeřovská z tiskového oddělení Alzy.

Foto: archív prodejce

Takto vypadala prodejna budoucnosti na pražské Floře v roce 2018

Foto: archív prodejce

Prodejna budoucnosti měla boxy různých velikostí, takže se do nich vešel například i televizor s úhlopříčkou až 150 cm.

„AlzaBoxy zákazníkům přinášejí mnohem větší flexibilitu a pohodlí při vyzvedávání objednaného zboží. Zákazníci mají možnost využít AlzaBox kdykoli během dne. Navíc jsou tyto výdejní schránky umístěny v blízkosti obydlí a frekventovaných tras, aby byly co nejvíce dostupné pro zákazníky,“ obhajovala rozhodnutí internetového obchodu Čeřovská.

I když měly být prodejny budoucnosti „výkladní skříní“ Alzy, nakonec končí velmi neslavně. Například z pražské Flory tak zmizely platební terminály a vchod do futuristického skladu je zablokován. Místo videoterminálů je v prostorách prodejny umístěn obyčejný AlzaBox.

Nelichotivého vzhledu prodejny budoucnosti si všímají i zákazníci na sociálních sítích.

Poslouží i při reklamaci

S těmi má internetový prodejce naopak velké plány. Na konci minulého měsíce zástupci společnosti oznámili, že uzavřeli spolupráci s PPL, díky čemuž mohou přímo do AlzaBoxů doručovat své zásilky všichni velcí balíkoví dopravci. Už dříve totiž integrovala Alza do své sítě další velké dopravce, jako je Zásilkovna, Balíkovna (Česká pošta), GLS, DPD, WEDO a DHL.

Do AlzaBoxů si tak lidé mohou nechat doručovat nejen zboží od Alzy, ale klidně i od dalších obchodů při využití zmiňovaných přepravců.

Prostřednictvím AlzaBoxů je možné zásilky také odesílat, lidé tak mohou například vrátit nebo reklamovat zboží bez nutnosti navštívení pobočky.

Jen za první polovinu letošního roku rozšířila společnost Alza svou síť výdejních boxů o 140 nových míst napříč Českem a na 50 místech Česka navýšila kapacitu stávajících boxů. Síť AlzaBoxů nyní nabízí zákazníkům více než 1400 výdejních míst po celé České republice.

Slevy až 99 % na Alze? Podvodníci lákají na zlevněnou elektroniku

Bezpečnost

Související články

Lidé porovnávají ceny a hledají slevy

Drahota přiměla lidi změnit nakupovací strategii. Stále častěji porovnávají před nákupem ceny na internetu, čekají na slevy a pořizují si online i zboží, pro...

Alza loni meziročně zvýšila obrat o pětinu

Největší český internetový obchod Alza podle předběžných výsledků loni meziročně zvýšil obrat o pětinu na 45 miliard korun bez DPH. Vyřídil zhruba 18 milionů...

Výběr článků

Načítám