Hlavní obsah

Přísnější pravidla pro Booking. Je to gatekeeper, rozhodla EK

Evropská komise (EK) v pondělí zařadila společnost Booking mezi velké internetové platformy. Označení za tzv. gatekeepera znamená, že tato platforma, sloužící ke krátkodobému ubytování, bude podléhat přísnějším pravidlům a kontrolám podle unijního nařízení o digitálních trzích (DMA).

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Ilustrační foto

Článek

V roce 2023 začaly v rámci Evropské unie (EU) platit dva nové zákony, které jsou označovány jako bič na internetové giganty. Jde jmenovitě o akt o digitálních službách (Digital Services Act; DSA) a akt o digitálních trzích (Digital Markets Act; DMA).

Zatímco cílem DSA je zajistit transparentnost, bezpečnost uživatelů a odpovědnost pro on-line platformy, DMA je zákon o hospodářské soutěži určující jasná pravidla, podle kterých mohou velké on-line platformy fungovat.

Systém iPadů bude v EU pod drobnohledem regulátorů

Software

Booking tedy bude pod drobnohledem EK kvůli tomu, aby nemohl negativně ovlivňovat menší konkurenci. Ubytovací platformě nyní běží půlroční lhůta, v rámci níž musí EK předložit podrobnou zprávu o dodržování pravidel plynoucích z DMA.

Booking tak bude muset dodržovat stejné povinnosti jako například Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Microsoft či Meta Platforms. Tyto podniky musely předložit podrobnou zprávu o svém fungování do 7. března letošního roku.

EK nyní jedná také o sociální síti X. Zda tato internetová platforma patřící americkému multimiliardáři Elonu Muskovi bude také označena za gatekeepera, komisaři rozhodnou v průběhu nadcházejících pěti měsíců.

Čínské podniky

Seznamy velkých internetových firem, které musí pravidla EK dodržovat, se neustále rozrůstají. Na konci dubna se podle unijního nařízení o digitálních službách (DSA) dostal na seznam například čínský prodejce oděvů Shein.

Jeho zařazení nebylo žádným překvapením. Prodejce módy Shein již předminulý měsíc oznámil, že má v Evropské unii (EU) měsíčně v průměru 108 milionů aktivních uživatelů. Tehdy zástupci společnosti zároveň potvrdili, že jednají s EK o svém označení podle DSA.

„Sdílíme ambice EK zajistit, aby spotřebitelé v EU mohli bez obav nakupovat na internetu, a hodláme v tom sehrát svou roli,“ stojí v prohlášení prodejce módy Shein.

Čínskému prodejci nyní běží čtyřměsíční lhůta, v rámci níž musí přísnější pravidla pro DSA splnit. Čas má tedy Shein jen do konce srpna.

Nařízení DSA rezonuje v poslední době i v souvislosti s jinými čínskými internetovými obchody, které rovněž vykazují výrazný růst v Evropě.

Eurokomisaři se již začali zajímat například o internetový obchod Temu, který láká na nákupy doslova za pár korun. Rostoucí popularitě se těší také v Česku. Díky velmi nízkým cenám a rozmanitým nabídkám přilákala tato platforma už po šesti měsících průměrně 75 milionů aktivních uživatelů z Evropy.

Vysoké pokuty, zákaz činnosti

Podle aktuálních pravidel, známých jako zákon o digitálních službách (DSA), musí společnosti s více než 45 miliony měsíčních uživatelů na svých platformách vyvíjet zvýšené úsilí, aby čelily šíření nelegálního obsahu a padělaných výrobků.

Shein tak začne být v Evropě svázaný stejnými pravidly jako další velké technologické společnosti – Meta Platforms, Apple, Google, síť X nebo TikTok.

Při porušení povinností plynoucích z DSA hrozí firmám pokuta ve výši až šest procent z jejich ročního obratu. Počítá se přitom obrat nejen v rámci EU, ale po celém světě. Pokud dojde k opakovanému porušení, může EU dokonce zakázat společnostem činnost úplně.

Čínský Shein bude svázán pravidly EU

Internet a PC

Související články

Výběr článků

Načítám