Článek
Podle ČTÚ tak splnily svou povinnost v podstatě jen větší firmy. Ty zajišťují internetové připojení zhruba pro 55 % tuzemských zákazníků. Zbývající lidé se tedy o přesných parametrech svých internetových přípojek nedozvědí, informoval úřad.
„Nové povinnosti do smluvních dokumentů promítla jen necelá čtyři procenta poskytovatelů nabízejících buď pouze přístup k internetu v pevném místě, nebo zároveň i mobilní přístup k internetu. Poskytovatelé služeb přístupu k internetu, kteří doposud nemají své smluvní dokumenty v souladu s všeobecným oprávněním, musí nedostatky neprodleně odstranit. V opačném případě přikročí Český telekomunikační úřad k sankcím,“ prohlásila Tereza Meravá z tiskového oddělení ČTÚ.
Už žádné balamutění. Operátoři musejí uvádět přesnou rychlost internetu

Operátoři zákazníky často balamutí
Pracovníci úřadu se na kvalitu internetového připojení zaměřili již během letních měsíců loňského roku. Už tehdy se ukázalo, že situace v Česku je tristní. Reálné rychlosti jsou totiž značně nižší než ty inzerované.
Při kontrolním měření vykazovalo 16 procent přípojek velkou odchylku od deklarované rychlosti. V 36 procentech případů se ukázalo, že dokonce přípojky u zákazníků nejsou schopné uváděné maximální rychlosti dosáhnout. Důvodem je snižování šířky pásma nebo velká vzdálenost od ústředny.
Proto ČTÚ považoval za nezbytné závazně stanovit definice parametrů kvality služby a odchylek od skutečného výkonu služby, tak aby poskytovatelé nemohli nadále lákat koncové uživatele na nereálnou kvalitu připojení.
„Operátor již nebude moci říct, že nabízí 100 Mbit/s, když služba poběží stomegabitovou rychlostí jen třeba jednu minutu denně. To už nepůjde,“ uvedla již dříve předsedkyně ČTÚ Hana Továrková. Deklarovanou rychlost bude muset služba splňovat 90 procent dne.