Článek
„Česká pošta má vybudované technologické a odborné personální zázemí,” říká ředitel České pošty Roman Knap. Role pošty v celém systému datových schránek je proto podle něj pro tento typ komunikace zcela zásadní.
Pro poštu přinesly datové schránky také novou příležitost ve vlastním vývoji. „Za deset let bylo posláno 700 milionů datových zpráv. To sice způsobuje úbytek odeslaných doporučených dopisů, ale nemůžeme se tvářit, že se stále jezdí na koních a svítí loučemi,” dodává Knap.
Podle něj datové schránky šetří státu ročně miliardy korun. Za uplynulých deset let měl stát ušetřit jen na poštovném 14 miliard korun, celková investice do systému činila přitom 3,5 miliardy korun.
Datovou schránku si za deset let aktivovalo 990 000 lidí
Dobrovolně si datovku zřídilo 150 000 lidí
V České republice aktuálně funguje 990 000 datových schránek, které využívá 1,4 milionu lidí. A každý měsíc přibývají tisíce dalších. Kromě organizací a institucí, kterým provoz schránky ukládá zákon, si je lidé zřizují i dobrovolně. Elektronickou variantu komunikace se státní správou už si zvolilo 150 tisíc Čechů a Češek.
Podle údajů ministerstva vnitra začal zájem o datové schránky růst, i když tomu tak ještě před pár měsíci nebylo. „Letos v lednu jsme řešili, že tento klíčový komunikační nástroj digitalizace nechtějí lidé využívat,” připouští ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD). Pomohlo až vylepšení a zjednodušení grafického rozhraní systému. „Díky tomu přibývá měsíčně přes 5000 občanů i podnikatelů, kteří si datovku zřídí dobrovolně,“ pochvaluje si Hamáček.
Připomněl zároveň, že v letošním roce došlo k několika úpravám. Tou hlavní je možnost přihlásit se do datovky pomocí čipového občanského průkazu eObčanka.
Mezi vylepšení patří i zmíněná nová podoba datových schránek, která zjednodušila ovládání z počítače, tabletu i mobilu. V červnu pak ministerstvo představilo aplikaci Mobilní klíč, která zjednodušuje přihlášení a umožňuje bezpečnější využívání datové schránky z mobilu – není už nutné zadávat složitá hesla.
BIS chce vidět i do datových schránek
Funkce postupně přibývají
Počet nabízených služeb se navíc v průběhu let neustále rozšiřuje – uživatel si např. může nastavit obsluhu své schránky individuálně dle svých potřeb. Může filtrovat a třídit datové zprávy, zvolit si míru zabezpečení, nastavit si neomezenou platnost hesla, podávat faktury nebo daňové přiznání.
Přes datovou schránku lze zdarma a on-line vyřídit řadu úředních úkonů, kvůli kterým by jinak lidé museli na úřad osobně: od výpisů z rejstříků přes žádost o rodičovský příspěvek, zjištění stavu bodového konta řidiče, změn v katastru nemovitostí, až po daňové přiznání či žádosti o vystavení nových dokladů.
Uživatelé datových schránek proto nemusí svůj volný čas organizovat podle úředních hodin státních orgánů ani podle otevírací doby poštovní pobočky. Záleží jen na nich, zda a kdy odešlou či přijmou důležitou úřední korespondenci ze svého počítače či mobilního telefonu. Klidně o půlnoci v pohodlí svého obývacího pokoje nebo z notebooku na dovolené u moře.
Datové schránky letos slaví desáté výročí. Spuštěny byly 1. července 2009, nicméně za „ostrý“ start je často označováno až datum 1. listopadu 2009. Do této doby bylo totiž zřízení datovky pro firmy a organizace dobrovolné, s příchodem předposledního měsíce roku jim však byly schránky aktivovány automaticky.