Článek
Na její portál se s podobnými stížnostmi obrátila řada lidí. Například Kamila, která si na jednom z webů stáhla právě životopis. „Dnes mi bylo strženo 649 Kč za měsíční členství, které jsem si ale neobjednala,“ stěžuje si.
„Asi před měsícem jsem se zaregistroval na seznamovacím portálu. Zaplatil jsem jednorázový členský poplatek. Později jsem na základě informací na internetu zjistil, že stránka je podvodná, a rozhodl jsem se danou seznamku přestat využívat. Zablokoval jsem si platební kartu, po měsíci mi začaly chodit vymahačské zprávy,“ píše Peter.
Místo lístku na koncert cizí předpis na léky. Podvody se vstupenkami se internet jen hemží

Podobné weby mohou podle dTestu budit v lidech dojem, že částka, která je obvykle tučně zvýrazněna, je konečná cena. „V těchto případech ale nejsou dostatečně informováni o tom, že uvedená cena se vztahuje pouze na první měsíc a že souhlasem s obchodními podmínkami zároveň souhlasí s automatickým prodlužováním smlouvy, které je spojeno s opakovanou platbou,“ varuje ředitelka organizace Eduarda Hekšová.
Navíc jsou podle ní takové platby značně vyšší než počáteční platba, protože první měsíc byl často nabízen za zvýhodněnou cenu, zatímco další platby odpovídají běžnému, mnohem dražšímu tarifu.
Ze strany těchto platforem často zaznívá argument, že spotřebitelé mají možnost ukončit závazek během zkušební doby, a tím zabrání automatickému prodloužení smlouvy. „Tato tvrzení však považujeme za lichá, neboť spotřebitelé nejsou o této možnosti též řádně informováni,“ uvádí dTest.
Lidé často reagují tak, že zcela zablokují na své kartě opakované platby, a předpokládají, že tím dojde k ukončení služby. Tak jsou zvyklí postupovat například u streamovacích platforem. Pouhé zablokování však nevede k ukončení závazku, a provozovatelé tak mohou nadále poplatky spotřebiteli účtovat a následně je vymáhat.
Argumentujte, vypovězte smlouvu
Pokud provozovatel takových stránek lidi o opakovaných platbách spojených s prodloužením smlouvy neinformuje a pouze je uvede do obchodních podmínek, jedná se podle dTestu o „překvapivé ujednání, které je vůči spotřebitelům neúčinné“.
Navíc pokud je „výhodná“ první platba na stránce zobrazována tak, že by se spotřebitel opravdu mohl domnívat, že se jedná pouze o jednorázový poplatek, a s takovým vědomím smlouvu uzavřel, je tímto uveden v omyl. Pokud by o této skutečnosti věděl, smlouvu by pravděpodobně neuzavřel, míní organizace.
Takovou argumentaci může podle ní oklamaný člověk použít vůči provozovateli a požadovat vrácení všech neoprávněně stržených plateb z účtu s výjimkou první platby, o které byl informován.
Pokud však na tento požadavek provozovatel nereaguje a peníze nadále odcházejí, může se spotřebitel obrátit na svoji banku ohledně služby chargeback, kdy mu může být na základě doložených dokumentů a podkladů platba vrácena.
V některých případech se navíc lze setkat s tím, že weby informace o předplatném skutečně uvádějí, ale tyto informace jsou napsány malým písmem nebo je pozornost záměrně odvedena jinam. Vymáhání takových částek je pak komplikované, navíc není výjimečné, že tito provozovatelé mají sídlo mimo EU, což snižuje šance na úspěch.
Další možností je tak vypovězení smlouvy. V tomto případě tedy spotřebitel přistupuje na „hru“ provozovatele a nevzniká mu nárok na vrácení již uhrazených plateb. „Navíc k ukončení smlouvy dojde až uplynutím výpovědní lhůty, která podle obchodních podmínek může trvat až tři měsíce,“ dodává dTest. Některé stránky nabízejí možnost vypovědět smlouvu prostřednictvím formuláře, vždy je ale možné výpověď zaslat písemně.
Srdceryvný příběh o konci podnikání? Podvodné e-shopy vás připraví o peníze
