Článek
Zástupci BEUC kvůli tomu již podali v minulém týdnu stížnost na Metu úřadům na ochranu práv spotřebitelů. Evropská spotřebitelská organizace přitom sdružuje celou řadu subjektů, například i český dTest. K stížnosti se připojily dvě desítky členů BEUC.
„Meta porušuje zákony EU na ochranu spotřebitelů. Používá nepoctivé, klamavé a agresivní praktiky. V jejich rámci částečně brání spotřebitelům ve využívání služeb, aby je přinutila k rychlému rozhodnutí, a poskytuje v této souvislosti zavádějící a neúplné informace,“ burcovala náměstkyně generální ředitelky BEUC Ursula Pachlová.
S placeným Instagramem a Facebookem Meta v Rakousku narazila
Dvě verze předplatného
Prakticky od samotného vzniku Facebooku se obchodní model této sociální sítě nijak nezměnil. Pro uživatele je podobně jako Instagram nabízena zcela zadarmo, poskytovatelé služby vydělávají pouze na zobrazované reklamě, kterou si jednotlivé firmy platí, aby oslovily co největší podíl uživatelů.
Na konci října ale zástupci společnosti Meta Platforms oznámili změnu, pro evropské uživatele si přichystali předplatné – konkrétně pro uživatele z Evropské unie (EU), Švýcarska a zemí Evropského hospodářského prostoru, které vedle unijních států zahrnují také Island, Norsko a Lichtenštejnsko.
Zavedením předplatného se Meta snaží vyhovět regulační politice EU. Regulátoři se totiž v poslední době stále více zaměřují na velké internetové platformy a na to, jak sbírají osobní data uživatelů k lepšímu cílení reklamních příspěvků.
V průběhu listopadu tak byl na evropských trzích zaveden nový obchodní model, kdy si mohou uživatelé vybrat, zda chtějí bezplatný přístup s reklamou, nebo zda budou využívat Instagram a Facebooku bez reklamy, ale za měsíční poplatek.
Předplatné se přitom liší podle toho, z jaké platformy chcete na síť přistupovat. V případě použití klasického počítače poplatek činí v Česku 240 Kč. Dražší přístup mají majitelé chytrých telefonů a tabletů s operačními systémy Android a iOS. Předplatné ve výši 299 Kč měsíčně totiž zohledňuje poplatky, které Meta musí platit provozovatelům oficiálních obchodů na těchto platformách, tedy společnostem Google i Apple.
Facebook, Instagram i X. Kolik stojí a co Čechům nabízejí placené sítě
Rakušané také proti
Nová obchodní politika se ale rakouské neziskové organizaci NOYB nelíbí, poukazuje na to, že uživatelé musí platit, aby si zachovali své „základní lidské právo na ochranu údajů“. „To, co nyní předvádí Meta, je přesným opakem skutečně svobodné volby,“ stojí v prohlášení NOYB.
Podle ní se totiž uživatelé bezplatné verze nemohou rozhodnout, zda stojí o personalizovanou reklamu, či nikoliv, což je u jiných služeb obvyklé. V případě Facebooku a Instagramu jsou k tomu nuceni, pokud nechtějí platit.
Stížnost u rakouského úřadu pro ochranu osobních údajů je přitom jen prvním krokem, vyšetřování chce neziskovka vyvolat na evropské úrovni. Podle zástupců NOYB totiž nový obchodní model „nesplňuje požadavek EU na dobrovolné poskytnutí souhlasu se sběrem dat a cílenou reklamou“.
NOYB proto požaduje rychlé zastavení nových praktik společnosti Meta v Evropě.
Pod drobnohledem regulátorů
Sociální sítě Facebook a Instagram jsou přitom pod drobnohledem regulátorů kvůli uživatelským datům již delší dobu. Zkraje listopadu dokonce Evropský sbor pro ochranu osobních údajů rozhodl, že Meta nesmí využívat osobní údaje pro cílenou reklamu.
Kvůli využívání osobních dat udělil irský úřad pro ochranu osobních údajů (DPC) Metě letos v lednu pokutu ve výši 390 milionů eur (zhruba 9,4 miliardy Kč). Úředníkům vadilo, že firma uživatele nutila akceptovat cílenou reklamu jako podmínku pro používání sítě Facebook.