Hlavní obsah

Popularita datových schránek roste. Letos si ji založilo už 217 000 lidí

Praha

Výrazný nárůst poptávky po datových schránkách mezi lidmi ohlásila Česká pošta, která systém spravuje. Za prvních devět měsíců letošního roku vzrostlo množství soukromých schránek o 217 000, což představuje téměř třetinový nárůst celkového počtu. V tomto čísle nejsou pochopitelně uvedeny schránky, které si musí některé subjekty zřizovat povinně.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Datová schránka

Článek

Soukromé datové schránky si nejčastěji lidé zřizují kvůli snadnější komunikaci s úřady. V Česku takto funguje už zhruba 800 000 schránek.

Celkově byly od roku 2009 zřízeny čtyři miliony schránek, pokud započítáme i firmy, právnické subjekty a podnikatele.

Zatímco pro běžné občany je zřízení datové schránky dobrovolné, živnostníci, spolky a další právnické subjekty si je od letošního roku musí zřizovat povinně. Nová pravidla vedla k tomu, že se v letošním roce zvýšil počet schránek o 2,2 milionu.

Statisíce živnostníků ignorují datovku, hrozí jim problémy

Ekonomika

1,2 miliardy zpráv

Podle údajů pošty je z celkového počtu – tedy ze zmiňovaných čtyř milionů – stále aktivních zhruba 3,5 milionu schránek.

Zvyšuje se také počet datových zpráv. Letos zaznamenala Česká pošta nárůst o desetinu oproti minulému roku. Dohromady prošlo systémem datových schránek od jejich vzniku v roce 2009 už 1,2 miliardy zpráv.

„Významným indikátorem rostoucí popularity datových schránek je také fakt, že za devět měsíců roku 2023 prošlo informačním systémem datových schránek již přes 100 milionů datových zpráv. To jasně svědčí o tom, že schránky se stávají nedílnou součástí komunikace mezi občany a veřejnou správou,“ prohlásil mluvčí pošty Ivo Vysoudil.

Funkce postupně přibývají

Počet nabízených služeb se navíc v průběhu let neustále rozšiřuje – uživatel si např. může nastavit obsluhu své schránky individuálně dle svých potřeb. Může filtrovat a třídit datové zprávy, zvolit si míru zabezpečení, nastavit si neomezenou platnost hesla, podávat faktury nebo daňové přiznání.

Přes datovou schránku lze zdarma a on-line vyřídit řadu úředních úkonů, kvůli kterým by jinak lidé museli na úřad osobně: od výpisů z rejstříků, přes žádost o rodičovský příspěvek, zjištění stavu bodového konta řidiče, změn v katastru nemovitostí až po daňové přiznání či žádosti o vystavení nových dokladů.

Uživatelé datových schránek proto nemusí svůj volný čas organizovat podle úředních hodin státních orgánů ani podle otevírací doby poštovní pobočky. Záleží jen na nich, zda a kdy odešlou či přijmou důležitou úřední korespondenci ze svého počítače či mobilního telefonu. Klidně o půlnoci v pohodlí svého obývacího pokoje nebo z notebooku na dovolené u moře.

V únoru skončilo živností jako loni za celý rok, vliv mají datové schránky

Ekonomika

Související články

Výběr článků

Načítám