Hlavní obsah

Pojem Smart City zná jen pětina lidí v Česku

Pojem Smart City zná v Česku pouze 19 procent lidí. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost EON zpracovala agentura Ipsos. Koncept takzvaných chytrých řešení využívá moderní technologie pro zvýšení kvality života ve městech. Zaměřuje se mimo jiné na snižování spotřeby energií, sdílení dat pro veřejné účely nebo optimalizaci dopravy. Zavádí ho mimo jiné Praha a Třinec.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

"Nejčastěji pojem Smart City znají lidé z Prahy, vysokoškoláci a lidé ve věku mezi 25 až 34 lety. Celých 50 procent dotázaných si ale koncept Smart City nespojuje s žádným konkrétním městem v České republice. Na Prahu si vzpomnělo 25 procent lidí a na Brno pět procent," uvedl k výsledkům průzkum mluvčí EON Vladimír Vácha.

Výsledky dále ukázaly, že pouze desetina lidí se domnívá, že jejich obec nebo město podnikly potřebné kroky k tomu, aby se zařadily mezi Smart Cities. Instalaci úsporného veřejného osvětlení zaznamenalo ve svém městě 40 procent dotázaných, 14 procent obyvatel si všimlo chytrého parkování, deset procent ví o ekologických autobusech a devět procent lidí má povědomí o solárních lavičkách.

Chytrá strategie většinou chybí

Z loňského průzkumu Česko-německé obchodní a průmyslové komory vyplývá, že dvěma třetinám měst a obcí v ČR takzvaná chytrá strategie chybí. Průzkum se uskutečnil ve 120 městech a obcích.

Podle tehdejšího průzkumu je velký rozdíl mezi malými obcemi do 1000 obyvatel a většími městy. Zatímco u malých obcí zavedly nějaké chytré řešení dvě z deseti, u větších měst jsou to tři čtvrtiny. Pro dvě třetiny malých obcí je navíc téma zcela nové a zabývají se jím méně než rok. Větší města se chytrými řešeními zabývají déle, nejčastěji jeden až tři roky. Desetina z nich už více než pět let.

"U malých obcí je to často složité. Nemá pro ně smysl zavádět chytrá řešení, když nemají v pořádku ani základní infrastrukturu, například chodníky nebo kanalizaci," uvedl už dříve zástupce výkonného ředitele Svazu měst a obcí ČR Dan Jiránek.

Průzkum zpracovala agentura Ipsos na vzorku 1500 respondentů.

Související témata:

Výběr článků

Načítám