Článek
O tom, že se Meta chystá zpoplatnit Facebook a Instagram, informoval deník The New York Times (NYT) s odvoláním na informace ze zdrojů obeznámených s plány společnosti již zkraje září. Byť provozovatel zmiňovaných sociálních sítí zatím nic oficiálně nepotvrdil, listu WSJ se nyní podařilo zjistit další detaily.
Podle WSJ totiž Meta se svými plány již seznámila evropské regulační orgány. Předplatné bez reklamy by mělo vyjít na deset eur (245 Kč) na desktopových počítačích. Za další propojený účet by si uživatel připlatil šest eur měsíčně (147 Kč) navíc.
Na mobilních zařízeních by bylo předplatné vyšší, neboť provozovatel Facebooku a Instagramu by zohlednil poplatky, které si strhávají obchody s aplikacemi od Googlu či Applu. Činit by mělo 13 eur měsíčně (319 Kč).
Proč se bojíme sociálních sítí? Esej Marie Heřmanové
Zatím není jasné, zda bude k dispozici také předplatné, které bude kombinovat jak desktopové počítače, tak mobilní zařízení. Jasné není ani to, zda uvedené ceny platí skutečně jen pro Facebook, nebo zda získají uživatelé po zaplacení takových sum přístup bez reklam také na Instagram.
I když to nemusí být na první pohled patrné, hlavním záměrem společnosti Meta není vymámit z uživatelů peníze navíc, ale vyhovět regulační politice EU.
Regulátoři se totiž v poslední době stále více zaměřují na velké internetové platformy a na to, jak sbírají osobní data uživatelů k lepšímu cílení reklamních příspěvků.
Zákaz a miliardová pokuta
Nabídka placených verzí Facebooku a Instagramu bez reklam by tak mohla pomoci americkému internetovému gigantu rozptýlit obavy evropských regulátorů ohledně ochrany soukromí. V praxi by totiž poskytl uživatelům alternativu k reklamním službám, které využívají analýzu osobních údajů.
V červenci tohoto roku zakázal Nejvyšší soud EU firmě Meta kombinovat údaje shromážděné o uživatelích napříč svými platformami a z jiných webových stránek a aplikací, pokud nezíská jejich výslovný souhlas.
Irský úřad pro ochranu osobních údajů (DPC) na firmu v lednu uvalil pokutu ve výši 390 milionů eur (zhruba 9,4 miliardy Kč) za to, že uživatele nutila akceptovat cílenou reklamu jako podmínku pro používání sítě Facebook.
Anketa
Radikální změna obchodního modelu
Mluvčí společnosti Meta odmítl informace zveřejněné v deníku The New York Times jakkoliv komentovat.
Prakticky od samotného vzniku Facebooku se obchodní model této sociální sítě nijak nezměnil. Pro uživatele je podobně jako Instagram nabízena zcela zadarmo, poskytovatelé služby vydělávají pouze na zobrazované reklamě, kterou si jednotlivé firmy platí, aby oslovily co největší podíl uživatelů.
Evropa je podle deníku pro Metu druhým nejvýnosnějším regionem po Severní Americe. Finanční ředitelka firmy Susan Li v dubnu uvedla, že reklama v Evropské unii tvoří zhruba deset procent celkových obchodních aktivit společnosti.