Článek
Prakticky od samotného vzniku Facebooku se obchodní model této sociální sítě nijak nezměnil. Pro uživatele je podobně jako Instagram nabízena zcela zadarmo, poskytovatelé služby vydělávají pouze na zobrazované reklamě, kterou si jednotlivé firmy platí, aby oslovily co největší podíl uživatelů.
O tom, že se chystá Meta zavést placený Facebook a Instagram v Evropě, se nicméně spekulovalo již více než měsíc. Oficiálně to však zástupci společnosti potvrdili až tento týden.
Nová nabídka je určena skutečně jen pro náš kontinent, konkrétně pro uživatele z EU, Švýcarska a zemí Evropského hospodářského prostoru, které vedle unijních států zahrnují také Island, Norsko a Lichtenštejnsko.
Meta chce zpoplatnit Facebook a Instagram v Evropě
Dvě různé ceny
Placený a bezplatný přístup se liší pouze v zobrazované reklamě. Pokud lidé zaplatí měsíční poplatek, nebudou se jim reklamy na této platformě již zobrazovat. Předplatné se přitom liší podle toho, z jaké platformy chcete na síť přistupovat. V případě použití klasického počítače poplatek činí 9,99 eura měsíčně (245 Kč).
Dražší přístup mají majitelé chytrých telefonů a tabletů s operačními systémy Android a iOS. Předplatné ve výši 12,99 eura (319 Kč) měsíčně totiž zohledňuje poplatky, které Meta musí platit provozovatelům oficiálních obchodů na těchto platformách, tedy společnostem Google i Apple.
Předplatné, které by kombinovalo jak desktopové počítače, tak mobilní zařízení, představeno nebylo.
I když to nemusí být na první pohled patrné, hlavním záměrem společnosti Meta není vymámit z uživatelů peníze navíc, ale vyhovět regulační politice EU. Regulátoři se totiž v poslední době stále více zaměřují na velké internetové platformy a na to, jak sbírají osobní data uživatelů k lepšímu cílení reklamních příspěvků.
Padla miliardová pokuta
Nabídka placených verzí Facebooku a Instagramu bez reklam tak pomůže americkému internetovému gigantu rozptýlit obavy evropských regulátorů ohledně ochrany soukromí. V praxi totiž nyní poskytuje uživatelům alternativu k reklamním službám, které využívají analýzu osobních údajů.
V červenci tohoto roku zakázal Nejvyšší soud EU firmě Meta kombinovat údaje shromážděné o uživatelích napříč svými platformami a z jiných webových stránek a aplikací, pokud nezíská jejich výslovný souhlas.
Irský úřad pro ochranu osobních údajů (DPC) na firmu v lednu uvalil pokutu ve výši 390 milionů eur (zhruba 9,4 miliardy Kč) za to, že uživatele nutila akceptovat cílenou reklamu jako podmínku pro používání sítě Facebook.
Evropa je podle deníku pro Metu druhým nejvýnosnějším regionem po Severní Americe. Finanční ředitelka firmy Susan Li v dubnu uvedla, že reklama v Evropské unii tvoří zhruba deset procent celkových obchodních aktivit společnosti.